Kepekakan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Idioma-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: lt:Kurtumas
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Infobox Disease
| Name = PekakKepekakan, dan/atauketulian, cacatkecacatan pendengaran, tunakerna
| Image = International Symbol for Deafness.svg |alt=a square blue sign representing an international symbol, of an ear with a diagonal line running through the image of the ear
| Caption = Simbol Antarabangsa bagi Pekak
Baris 9:
}}
 
'''PekakKepekakan''' atau '''tuliketulian''' merupakan keadaan di mana keupayaan mengesan frekuensi bunyi tertentu cacat sebahagian atau sepenuhnya. Apabila digunakan pada manusia, istilah ''cacat pendengaran'' ditolak oleh pergerakan Budaya Pekak, manakala istilah ''pekak'' dan ''sukar pendengaran'' lebih diterima.
 
== Definasi Definisi==
KesensitifKepekaan pendengaran ditunjukkan oleh bunyi paling senyap boleh dikesan haiwan, dikenali sebagai [[tahap pendengaran]]. Dalam kes manusia dan sesetengah haiwan, tahap pendengaran ini boleh diukur dengan tepat menggunakan [[audiogram|audiogram tingkah-laku]]. Rekod dihasilkan bagi bunyi tersenyap yang sentiasa menghasilkan tindak-balas daripada pendengar. Ujian ini dilakukan bagi bunyi pada frekuensi berbeza. Terdapat juga ujian elektro-physiological yang boleh dilakukan tanpa memerlukan tindak balas kelakuan.
 
Kesensitif pendengaran ditunjukkan oleh bunyi paling senyap boleh dikesan haiwan, dikenali sebagai [[tahap pendengaran]]. Dalam kes manusia dan sesetengah haiwan, tahap pendengaran ini boleh diukur dengan tepat menggunakan [[audiogram|audiogram tingkah-laku]]. Rekod dihasilkan bagi bunyi tersenyap yang sentiasa menghasilkan tindak-balas daripada pendengar. Ujian ini dilakukan bagi bunyi pada frekuensi berbeza. Terdapat juga ujian elektro-physiological yang boleh dilakukan tanpa memerlukan tindak balas kelakuan.
 
Tahap pendengaran normal bagi sebarang spesies tertentu adalah tidak sama bagi semua frekuensi. Sekiranya bunyi frekuensi berbeza dimainkan pada amplitude yang sama, sesetengah akan dilihat sebagai kuat, dan yang lain senyap atau malah tidak didengari sepenuhnya. Secara umum, jika gain or [[amplitude]] ditingkatkan, sesuatu bunyi lebih berkemungkinan disedari. Biasanya, apabila haiwan menggunakan bunyi untuk berkomunikasi, pendengaran bagi haiwan jenis itu adalah lebih sensitif bagi frekuensi yang dihasilkan bagi panggilan tersebut, atau dalam kes manusia, bunyi pertuturan. Kesemua aras sistem bunyi menyumbang kepada kesensitifan kearah frekuensi tertentu, dari ciri-ciri fizikal telinga luar kepada saraf dan laluan yang menghantar denyutan saraf kepada bahagian bunyi pada otak.
 
 
== Rujukan ==
{{Reflist|2}}
 
== Bibliografi ==
* Keluaran berita [[Agensi Perlindungan Persekitaran Amerika Syarikat]], 2 April 1974
 
* [[United States Environmental Protection Agency]] press release, April 2, 1974
 
== Pautan luar ==
* [http://www.library.nhs.uk/ent/ Specialist Library for ENT and Audiology] High quality research and patient information on audiology and hearing impairment
* [http://www.american-hearing.org/ American Hearing Research Foundation] Northwestern University's partner in leading hearing research in the United States.