Fandom (laman sesawang): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
'''Wikia''' (dahulu digelarkan '''Wikicities''') merupakan sebuah perkhidmatan [[pengelolaan laman]] [[wiki]] yang dicipta oleh [[Jimmy Wales]] dan [[Angela Beesley]] pada tahun 2004. Ia adalah sebuah koleksi wiki yang dikelolakan oleh [[Wikia, Inc.]] dan ditujukan kepada pelbagai komuniti tanpa bayaran. Pendapatannya diperoleh daripada [[pengiklanan]].
 
Wikia membenarkan julat permintaan yang luas untuk memulakan projek komuniti yang baru. Selain daripada gagasan-gagasan yang mungkin bersaingan dengan [[:Kategori:Projek-projek Wikimedia|Projekprojek-Projekprojek Wikimedia]] yang pengasas-pengasas Wikia sangat terlibat, kebanyakan projek dapat diluluskan. Wikia melarang beberapa jenis kandungan yang tertentu, termasuknya promosi untuk [[drug]], [[alkohol]], [[tembakau]], dan [[perjudian]]. Untuk memperoleh kelulusan mencipta Wikia, bakal pengasas dikehendaki merumuskan [[kenyataan misi]] yang menentukan tujuan-tujuan projeknya. Wikia memerlukan kesemua kandungannya dilesenkan di bawah [[Wikipedia:Teks Lesen Dokumentasi Bebas GNU|Lesen Dokumentasi Bebas GNU]] (GFDL) ataupun di bawah lesen berbilang yang terdiri daripada lesen GFDL serta lesen [[kandungan bebas]] yang lain. Terdapatnya pertindanan antara Wikia dengan [[Wikipedia]], dengan komuniti-komuniti Wikia terkait kepada rencana-rencana Wikipedia yang relevan dalam banyak kes.
 
Wikia menggunakan perisian [[MediaWiki]] dalam pelayan-pelayan [[Linux]]. Projek itu mengumumkan penciptaan [http://www.wikia.com/wiki/Press_releases/February_2005 wiki yang ke-seratus] pada 3 Februari 2005. Pada Mac 2006, ia mempunyai melebihi 1,000 wiki dalam 35 bahasa yang berbeza-beza. Wikia membekalkan kedua-dua sokongan teknikal serta sokongan sosial bagi segala aspek untuk menguruskan sebuah komuniti wiki.
Baris 11:
 
'''Wikiasari''' yang dikelolakan oleh Jimmy Wales merupakan percubaan untuk menciptakan [[enjin carian]] [[copyleft]]. Pada suatu masa, projek Wikiasari itu digelarkan "Wikia".
 
 
==Pautan luar==
Baris 21 ⟶ 20:
 
[[Kategori: Tapak web MediaWiki]]
[[Kategori: Komuniti Wikiwiki]]
 
[[en:Wikicities]]