Kereta api Maglev: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kudin (bincang | sumb.)
Kalsikum (bincang | sumb.)
Baris 55:
====Ampaian Elektrodinamik====
 
Ampaian elektrodinamik (EDS) adalah salah satu cara yang boleh digunakan untuk kereta api [[Maglev]]. [[Konduktor elektromagnet canggih]] yang dipasangkan pada kereta api mengahasilkan akan satu bidang magnetik. Belitan pendorongan di landasan telah dipasang untuk mengeluarkan kuasa pada magnet-magnet tersebut dan ini menyebabkan kereta api itu akan bergerak.
Electrodynamic suspension (EDS) is one method that can be used for maglev trains. Superconductor electromagnets on the train generate a magnetic field. Propulsion coils on the guideway are used to exert a force on these magnets, and make the train move forwards.
 
Belitan-belitan pendorongan mengeluarkan kuasa yang serupa dengan motor elektrik. [[Arus aliran elektrik ganti-gantian]] (alternating current) yang mengalir melalui belitan itu akan melahirkan satu bidang magnetik yang akan bergerak sepanjang landasan itu secara terus-menerus. Magnet-magnet dalam kereta api akan beratur mengikut bidang magnetik itu dan akan menyebabkan kereta api itu bergerak.
The propulsion coils exert a force on the train in the same way that an electric motor works: An alternating current flowing through the coils generates a continuously varying magnetic field that moves forward along the track. The magnets on the train line up with this field, and the train moves.
 
Dalam pada masa kereta api itu bergerak, ia akan merangsangkan arus pengaliran elektrik tersebut kepada set belitan yang seterusnya. Proses inilah yang bertanggungjawap terhadap pergerakan dan pengapungan kereta api. Ia merupakan bentuk angka lapan, dan arus pengaliran elektrik yang melaluinya merangsangkan [[kutub|kutub-kutub]] magnetik yang berada di sebelah atas dan bawah. Kutub-kutub ini akan memastikan bahawa magnet-magnet di kereta api akan ditangkis (repelled) di bahagian bawah dan terpikat (attract) di bahagian atas, menyebabkan kereta api tersebut terapung-apung.
As the train moves forward, it induces a current in another set of coils which is responsible for guidance and levitation of the train. They have a figure eight shape, and the current flowing through them induces magnetic poles in both the top and bottom halves. These poles ensure that the magnets on the train are repelled by the bottom half, and attracted by the top half, resulting in the train levitating.
 
Namun jikalau kereta api bergerak dengan perlahan, arus pengaliran elektrik yang dirangsangkan kepada belitan-belitan atau aliran fluks tidak mencukupi untuk menahan berat kereta api tersebut. Oleh itu, kereta api akan dipasangkan dengan alat pendaratan yang boleh ditarik balik supaya dapat menopang kereta api itu sehingga ia terapung.
At slow speeds however, the current induced in these coils or flux is not large enough to support the weight of the train. For this reason the train is fitted with a retractable landing gear to support the train until it "takes off".
 
==== Inductrack ====