Orang Assyria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aeonimitz (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Aeonimitz (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 52:
 
==Sejarah==
Tapak [[neolitik]] ertuatertua di Assyria adalah pada [[Tell Hassuna]], suatu pusat dari budaya [[Hassuna]]. Inskripsi pertama dari pemerintah Assyria muncul selepas 2000 SM. Assyria kemudian terdiri dari sebilangan negeri kota dan kerajaan [[Semitik]] kecil. Pengasasan dari beraja Assyria telah tradisinya disifatkan ke [[Zulilu]], dimana dikatakan telah hidup selepas Bel-kap-kapu (Bel-kapkapi atau Belkabi, [[sekitar]] [[1900 SM]]), moyang dari [[Shalmaneser I]]. [[Raja dari Assyria|Raja Assyria]] mengawal satu kerajaan besar pada tiga berbeza masa dalam sejarah. Ini dipanggil Kuno, Pertengahan, dan kerajaan Neo-Assyria, atau tempoh. Yang paling berkuasa dan bangsa paling dikenali-terbaik dari tempoh ini adalah kerajaan Neo-Assyria (911-612 SM).
 
Selepas kejatuhan empayar ini pada 612&nbsp;BC, Assyria menjadi provinsi dari berbagai empayar, pertama dengan penaklukan dari raja [[Parsi]] [[Cyrus]] pada 547&nbsp;SM.<ref>Olmatead, ''Sejarah Empayar Parsi'', Sidang Universiti Chicago, 1959, p.39</ref> Raja Cyrus menukar ibu kota Assyria dari [[Nineveh]] ke [[Arbela]]. Orang Assyria menjadi askar [[baris depan]] untuk empayar Parsi dibawah Raja [[Xerxes]], disebabkan dari lokasi strategik mereka, memainkan peranan besar dalam [[Pertempuran Marathon]] dibawah Raja [[Darius I]] pada 490&nbsp;SM.<ref>''Artifak pamerkan pesaing Athen dan Sparta'', Berita Yahoo, Disember 5, 2006.</ref> Assyria akan akhirnya menjadi [[Assyria (provinsi Rom)|satu provinsi Rom]] antara 161 dan 363&nbsp;M.
Baris 64:
Jurnal Kajian Akademik Assyria 11 (1997): 35–36; R.N. Frye, ‘‘Assyria and Syria: Synonyms,’’ Jurnal dari Masyarakat Timur Dekat 51 (1992): 281–85; Michael G. Morony, Iraq selepas Penaklukan Muslim (Princeton, NJ: Sidang Universiti Princeton, 1984), 336, 345; J.G. Browne, ‘‘Orang Assyria,’’ Jurnal Masyarakat Diraja Seni 85 (1937)</ref>
 
Orang Assyria dibahagikan dikalangan ebebrapa gereja (lihat bawah). Mereka tutur dan ramai boleh baca dan tulis Assyria moden, satu dialek neo-[[Bahasa Aramia|Aramia]], satu [[Bahasa-bahasa Semitik|bahasa Semitik]] yang berhubung kait kepada [[Phoenician]] purba dan telah diambil sebagai bahasa pentadbiran prinsip dari Empayar Assyria purba, dan dimana digunakan sebagai pemerhatian agama Assyria.<ref>Florian Coulmas, Ensiklopedia Blackwell tentang Sistem Tulisan 23 (1996)</ref> Sejarawan dan [[linguistik|linguis]] menggunakan istilah "orang Assyria moden" untuk merujuk kepada bahasa yang dituturkan oleh orang Assyria moden.<ref>Andrew Dalby, Kamus Bahasa: Rujukan Definitif kepada lebih dari 400 bahasa (2004): 32</ref><ref>Dr. J. F. Coakley, "Buku Cetakan Orang Assyria Pertama," Jurnal Kajian Akademik Assyria, vol. 9 (1995)</ref><ref>Eden Naby & Michael E. Hopper eds., Pengalaman Assyria: Sumber untuk kajian dari abad ke-19 dan 20: dari pegangan Perpustakaan Universiti Harvard (dengan satu bibliografi terpilih) (Cambridge, MA: Kolej Perpustakaan Harvard, 1999)</ref> Bahasa Assyria purba yang asal, juga dikenali sebagai Akkadia, kini digunakan hanya penyelidikan ilmiah dan bersejarah.<ref>Edward Odisho, ''Sistem bunyi Assyria Moden'', Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1988. Odisho juga menyatakan orang Assyria purba mungkin moyang kepada orang Assyria-kini.</ref> Sesetengah ilmiawan, seperti [[Richard Nelson Frye]], telah nyatakan yakni "Syria" selalu bermaksud "Assyria",<ref name="frye">{{cite |author=[[Richard Nelson Frye|Richard N. Frye]] Ph.D., Universiti Harvard |title="Assyria dan Syria: Sinonim" |publisher=Jurnal kajian Timur Dekat |date=1992}}</ref> menuding, contohnya, kepada sejarawan Greek seperti [[Herodotus]] dan [[Strabo]], yang merujuk ke Orang Assyria sebagai "orang Syria", menggugurkan mulaan "A".<ref name="frye"/> [[Encyclopedia Americana]] menyatakan "Ia kini pasti yakni nama Syrian dipemerolehan dari nama lebih kuno Assyrian."<ref>http://www.assyrians-homeland.org/Assyria_and_Assyrians.html</ref> Ini akan menerangkan mengapa orang Assyria memanggil diri mereka orang Syria sepanjang banyak dari masa selepas ''[[Anno Domini]]''. Ilmiawan lain menyatakan sekitar dimana datang dahulu, "Syrian" atau "Assyrian". Rudolf Macuch menuding bahawa sidang Neo-Aramia Timur mulaannya gunakan istilah "Syrian" (''suryêta'') dan hanya banyak kemudian, dengan kebangkitan nasionalisme, bertukar ke "Assyrian" (''atorêta'').<ref>Rudolf Macuch, ''Geschichte der spät- und neusyrischen Literatur'', New York: de Gruyter, 1976.</ref> Menurut kepada Tsereteli, bagaimanapun, satusuatu [[Georgia]] bersamaan dengan "Assyrian" muncul dalam dokumen Georgia dan Armenia purba.<ref>Tsereteli, ''Sovremennyj assirijskij jazyk'', Moscow: Nauka, 1964.</ref>
Tambahan lagi, satu carian lebih arkeologikal baru-baru ini memperakui kepada sinonim antara istilah "Assyria" dan "Syria". Di Çineköy, Turkey, satu inskripsi monumental dwibahasa Hieroglifik [[Luwian]] dan [[Bahasa Phoenicia|Phoenicia]] telah ditemui, kepunyaan Urikki, raja [[orang suruhan]] dari [[Quwê|Que]] (d.c [[Cilicia]]), bertarikh kepada [[abad ke-8 SM]]. Dalam inskripsi monumental ini, Urikki buat rujukan kepada hubungan antara kerajaannya dan orang besar Assyrianya. Inskripsi Luwian dibaca "Sura/i" manakala terjemahan Phoenicia dibaca ''’ŠR'' atau "Ashur"<ref>Rollinger, R. (2006). Istilah "Assyria" dan "Syria" Lagi. ''Jurnal Kajian Timur Dekat'', 65(4), p. 284-285.</ref>. Dalam sepanjang analisis dari inskripsi ini, RObert Rollinger, seorang profesor Assyriologi di Leopold-Franzens-Universität Innsbruck (Universiti Innsbruck), menyatakan yakni inskripsi dwibahasa ini "selesaikan masalah ini untuk akhirnya"<ref>Rollinger, p. 287.</ref>. Samada ini merupakan bukti dari sinonim antara istilah "Suryoyo" dan "Ashuraya" adalah terbuka untuk tafsiran, dan masih suatu topik debat berkembang.