Keropok lekor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 113.210.226.80 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 1:
[[Fail:YosriKerpokLekor.jpg|thumb|right|Kerepok lekor yang baru direbus.]]
'''Keropok lekor''' atau keropokkerepok batang merupakan sejenis makanan tradisional pantai timur Semenanjung Malaysia, khususnya di [[Terengganu]] yang terkenal. Keropok diperbuat daripada isi ikan laut dan campuran sagu dan sedikit [[garam]]. Terdapat juga keropok yang dicampurkan dengan tepong kanji. Keseluruhan ramuan tersebut akan diuli dan digentel panjang bertali, sebelum direbus didalam air panas.
 
Kandungan [[ikan]] yang tinggi menjadikan keropok lekor sebagai makanan berproteinberprotin tinggi yang kaya dengan [[iodin]] semulajadi.
 
Keropok lekor boleh dimakan segar sebaik sahaja diangkat dengan dicecahdicicah air lada (sos cili) yang pedas. Pada masa ini, pembuatan keropok lekor telah pun tersohor ke beberapakebeberapa negeri lain.
 
Keropok lekor biasanya tidak tahan lama. Bagaimanapun, sekiranya hendak disimpan dengan lebih lama, keropok lekor hendaklah dibalut dengan [[plastik]] dan diletakkan di tempatditempat air batu bagi mengelakkan baunya mencemar makanan lain. Apabila hendak dimakan, ia perlu dibasuh dan direbus semula dengan [[air]] yang dicampurkan sedikit [[garam]], sekiranya tidak keropok berasa tawar.
 
Selain daripada dimakan segar, keropok lekor juga boleh dipotong pendek dan digoreng sekali lagi bagi menghasilkan keropok yang lebih rangup. Keropok lekor yang dicampur dengan [[tepung kanji]] biasanya lebih rangup apabila digoreng, tetapi akan bertukar menjadi liat apabila sudah sejuk. Keropok lekor yang menggunakan campuran [[sagu]] tidak akan menjadi liat walaupun ia sudah sejuk selepas digoreng.
Baris 11 ⟶ 12:
Keropok lekor juga boleh diproses dengan lebih lanjut untuk dijadikan keropok keping. Keropok lekor yang telah direbus akan dipotong nipis-nipis dan dijemur untuk dijadikan kepingan-kepingan keropok kering yang dikenali sebagai [[keropok keping]]. Keropok keping ini akan menjadi kembang apabila digoreng dalam minyak yang panas dan ia amat sedap apabila dimakan dengan [[sos cili]].
 
== Gambar ==
<gallery>
Fail:YosriKerepokGorengCelupTepung.jpg|Kerepok lekor yang telah dipotong-potong dan dicelup tepung sebelum digoreng.
</gallery>
 
== Resipi ==