Keropok lekor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 113.210.226.80 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Keropok lekor boleh dimakan segar sebaik sahaja diangkat dengan dicicah air lada (sos cili) yang pedas. Pada masa ini, pembuatan keropok lekor telah pun tersohor kebeberapa negeri lain.
 
Keropok lekor biasanya tidak tahan lama. Bagaimanapun, sekiranya hendak disimpan dengan lebih lama, keropok lekor hendaklah dibalut dengan [[plastik]] dan diletakkan ditempatdi tempat air batu bagi mengelakkan baunya mencemar makanan lain. Apabila hendak dimakan, ia perlu dibasuh dan direbus semula dengan [[air]] yang dicampurkan sedikit [[garam]], sekiranya tidak keropok berasa tawar.
 
Selain daripada dimakan segar, keropok lekor juga boleh dipotong pendek dan digoreng sekali lagi bagi menghasilkan keropok yang lebih rangup. Keropok lekor yang dicampur dengan [[tepung kanji]] biasanya lebih rangup apabila digoreng, tetapi akan bertukar menjadi liat apabila sudah sejuk. Keropok lekor yang menggunakan campuran [[sagu]] tidak akan menjadi liat walaupun ia sudah sejuk selepas digoreng.
Baris 14:
== Gambar ==
<gallery>
Fail:YosriKerepokGorengCelupTepung.jpg|KerepokKeropok lekor yang telah dipotong-potong dan dicelup tepung sebelum digoreng.
</gallery>