Hidrogen astatida: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SyahirSQRT2 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Chembox | verifiedrevid = 458288239 | ImageFile = Hydrogen-astatide-calculated-3D-sf.png | ImageFile_Ref = {{chemboximage|correct|??}} | ImageSize = 121 |...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 12:25, 5 Mac 2013

Hidrogen astatida, juga dikenali dengan nama astatin hidrida, astatana atau astidohidrogen, ialah satu sebatian kimia dengan formula HAt. Ia terdiri daripada satu atom astatin yang terikat secara kovalen dengan atom hidrogen.[1]

Hidrogen astatida
Spacefill model of hydrogen astatide
Pengecam
Imej model 3D Jmol
ChEBI
ChemSpider
532398
  • InChI=1S/AtH/h1H ☑Y
    Key: PGLQOBBPBPTBQS-UHFFFAOYSA-N ☑Y
  • InChI=1/AtH/h1H
    Key: PGLQOBBPBPTBQS-UHFFFAOYAG
  • [AtH]
Sifat
HAt
Jisim molar 211.01 g·mol−1
Sebatian berkaitan
Anion lain
Hidrogen bromida

Hidrogen klorida
Hidrogen florida
Hidrogen iodida

Kecuali jika dinyatakan sebaliknya, data diberikan untuk bahan-bahan dalam keadaan piawainya (pada 25 °C [77 °F], 100 kPa).
 ☑Y pengesahan (apa yang perlu☑Y/N?)
Rujukan kotak info

Sebatian kimia ini memiliki sifat-sifat yang sangat serupa dengan keempat-empat halida hidrogen yang lain, dan ia adalah asid yang terkuat antara mereka. Namun, keterdapatannya terhad kerana ia pantas mereput kepada unsur hidrogen dan astatin,[2] dan juga kerana separuh hayat pelbagai isotop astatin yang pendek. Oleh kerana kedua-dua atom ini memiliki keelektronegatifan yang lebih kurang sama, dan setelah ion At+ telah diperhatikan, pemisahan kedua-dua atom ini dengan mudahnya menyebabkan atom hidrogen memiliki cas negatif, dan bukannya atom astatin. Oleh itu, satu sampel hidrogen astatida boleh melalui tindak balas yang berikut:

2 HAt → H+ + At + H + At+ → H2 + At2

Ini menghasilkan gas unsur hidrogen dan mendakan astatin. Satu pola untuk halida hidrogen, atau HX, adalah entalpi pembentukan menurun semakin kalanya meningkat. Sementara larutan hidroiodik adalah stabil, sebatian hidronium-astatida adalah jelas sekali tidak stabil jika dibandingkan dengan larutan air-hidrogen-astatin. Akhir sekali, radiolisis daripada nukleus astatin boleh merosakkan ikatan H-At.

Tambahan lagi, astatin tidak mempunyai isotop yang stabil. Isotop astatin yang paling stabil, astatin-210, mempunyai separuh hayat selama kira-kira 8.1 jam, dan ini menyebabkan sebatian-sebatian kimianya susah untuk dikendalikan[3] kerana astatin akan mereput dengan cepat kepada unsur yang lain.

Rujukan

  1. ^ PubChem, "astatane - Compound Summary", accessed July 3, 2009.
  2. ^ Fairbrother, Peter, "Re: Is hydroastatic acid possible?", accessed July 3, 2009.
  3. ^ Gagnon, Steve, "It's Elemental", accessed July 3, 2009.