Kejuruteraan balikan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12:
Kejuruteraan balikan selalu digunakan oleh pihak tentera untuk membolehkan mereka menyalin technologi, pekakasan atau maklumat negara lain, atau part yang telah dijumpai oleh askar biasa di medan perang atau oleh operasi pengintipan. Ia kerap digubakan semasa perang dunia kedua dan parang dingin. Contoh yang terkenal dari WWII diberikan sebagaimana berikut:
 
'''Tin Jerry''' : Askar British dan Amerika sedar yang pihak German mempunyai tin petrol dengan rekabentuk yang sempurna. mereka telah membalikkan kejuruteraan contoh tin berkenaan. Tin berkenaan popular dipanggil sebagai ''tin Jerry'' (Jerry cans).
 
'''Tupolev Tu-4''': beberapa pesawat pengebom B-29 Amerika dalam misi ke atas Jepun terpaksa mendarat di USSR. Soviet, yang tidak mempunyai sebarang pengebom stratigik yang serupa, memutuskan untuk menyalin B-29. Dalam beberapa tahun mereka telah membangunkan Tu-4, salinan B-29 yang hampir sempurna.
'''Roket V2''' : Dokumentasi teknikal V2 telah jatuh ketangan pihak bersekutu barat dipenghujung perang. Soviet dan Jurutera German yang ditangkap telah dikehendaki untuk menghasilkan semula dokumen dan plan teknikal, bekerja dari pekakasan yang dirampas, untuk membolehkan mereka menghasilkan klon roket, R-1, yang memulakan paska perang program roket Soviet yang memacu menajadi R-7 dan permulaan perlumbaan angkasa.
 
Tupolev Tu-4: A number of American B-29 bombers on missions over Japan were forced to land in the USSR. The Soviets, who did not have a similar strategic bomber, decided to copy the B-29. Within a few years they had developed the Tu-4, a near perfect copy.
V2 Rocket: Technical documents for the V2 and related technologies were captured by the Western Allies at the end of the war. Soviet and captured German engineers had to reproduce technical documents and plans, working from captured hardware, in order to make their clone of the rocket, the R-1, which began the postwar Soviet rocket program that led to the R-7 and the beginning of the space race.
Reverse engineering software or hardware systems which is done for the purposes of interoperability (for example, to support undocumented file formats or undocumented hardware peripherals), is mostly believed to be legal, though patent owners often contest this and attempt to stifle any reverse engineering of their products for any reason.