Otello: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Verdi operas}}
 
'''''Otello''''' ialah [[opera]] empat babak [[penggubah]] [[Giuseppe Verdi]] ditulis untuk [[libreto ]] [[Itali]] oleh Arrigo Boito, berdasarkan dramalakonan pementasan karya [[William Shakespeare|Shakespeare]] yang berjudul ''Othello''. Persembahan pertama [[opera]] ''Otello'' dibuat di [[Teatro alla Scala]], [[Milan]], pada [[Februari 5]], [[1887]].
 
== Peranan ==
Baris 28:
: Tempat: Di sebuat pulau di [[Cyprus]].
 
==Penilaian penting drama “Otello”==
Pengkritik opera menganggap karya Verdi "Otello" sebagai karya teragug dan yang paling matang di antara semua karya-kerya beliau. Beliau mencuba sesuatu kelainan dengan tidak membuat tradisional struktur resitatif -[[aria]] sama seperti [[Richard Wagner]] kecuali di beberapa bahagian. Liberatis , Arrigo Boito pula cuba sedaya upaya untuk menulis libreto tanpa banyak pengubah suaian dari karya asal [[Shakespeare]], kecuali di beberapa adegan di dalam babak I (berkaitan dengan watak “Brabantio”, ayah kepada “Desdemona”).
 
Tiga peranan utama di dalam “Otello” adalah peranan-peranan yang amat mencabar ditulis oleh Verdi yang merangkumi kedua-duanya, menyanyi dan juga lakonan. [[Tenor]]-tenor terkenal yang pernah melakonkan watak Otello termasuk [[Giovanni Martinelli]], [[Leo Slezak]], [[Ramón Vinay]], [[Mario del Monaco]], [[James McCracken]], [[Jon Vickers]], dan tenor terkenal masakini , [[Plácido Domingo]], yang paling banyak sekali muncul di dalam drama[[opera]] ini berbanding dengan [[tenor]] lain. Ramai menganggap [[Plácido Domingo]], sebagai Otello sebenar. Ramai [[bariton]] terkemuka seperti [[Robert Merrill]], [[Tito Gobbi]], dan [[Sherrill Milnes]] telah melakonkan watak “Iago”.
 
==Buku rujukan==