Ho Ah Loke: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Ho Ah Loke''' merupakan antara mereka yang terawal terbabit dalam bidang perfileman Melayu di (Malaysia/Singapura). Pada tahun 1952, Ho Ah Loke membuka studio di Jalan Tempines, Sing...
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ho Ah Loke''' merupakan antara mereka yang terawal terbabit dalam bidang perfileman Melayu di (Malaysia/[[Singapura]]). Pada tahun 1952, Ho Ah Loke membuka studio di Jalan Tempines, Singapore[[Singapura]], memangil syarikatnya sebagai ''Rimau Film Productions''. Selepas meghasilkan satu filem, dia menukar namanya kepada Keris Film Productions. Ho memiliki beberapa pawagam kecil melalui pembabitannya sebagai pengedar filem. Dia berjaya menghasilkan beberapa filem, dan pada tahun 1956 bergabung dengan ''Cathay Organisation'', yang dimiliki oleh jutawan Loke Wan Tho. Syarikat tersebut dinamakan ''Cathy-Keris Film Productions'' dengsn studionya di Jalan East Coast Road, Singapura. Dengan rangkaian pawagam mereka diseluruh Malaysia dan Singapura, filem Cathay-Keris merupakan saingan kepada filem yang dihasilkan oleh studio ''Shaw MFP''. Studio Shaw menghasilkan sekitar sepuluh filem setahun, sementara Cathay-Keris turut menghasilkan sejumlah yang sama.
 
<!---- During those early years, all the films were in black and white. The studios had their own laboratories, recording and editing facilities. Direct sound recording was the practice from the beginning, until the advent of the 60s. Then, post-synching or dubbing system appeared and is still in use until today.