Casus belli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''Casus belli''''' ialah ungkapan [[bahasa Latin]] moden yang membawa pengertian "sebab atau alasan untuk tindakanmemulakan peperangan". ''Casus'' bermakna "peristiwa" atau "perpecahan", manakala ''belli'' bermakna "perang".
 
Casus belli sering salah dieja dan salah disebut sebagai "ca'''u'''sus belli" kerana ia kelihatan seakan-akan perkataan [[bahasa Inggeris]] "''cause''" (serta perkataan bahasa Latin ''causa'' yang bermaksud 'sebab') dan kerana, dalam penggunaan umum, istilah ini biasanya bermaksud "sebab untuk perang".
 
Walaupun istilah ini telah amat lama digunakan dalam bahasa Latin, ia tidak digunakan secara meluas sehingga akhir [[abad ke-19]], dengan kemunculan [[doktrin]] politik ''"[[jus ad bellum]]"'' atau "teori [[perang adil]]". Penggunaan tak formal di luar takrif teknikal merujuk kepada mana-mana "alasan adil" yang sesuatu negara mungkin akan menuntut untuk memulakan [[pertempuran]]. Oleh itu, ia digunakan untuk memerihalkan secara retroaktif keadaan-keadaan dalam [[sejarah]] sebelum istilah ini digunakan secara meluas, serta untuk masa kini ketika memerihalkan keadaan-keadaan apabila peperangan dimulakan secara terkejut tanpa sebarang pengisytiharan.
 
Secara rasmi, sebuah kerajaan akan mengemukakan alasan-alasannya untuk memulakan peperangan, berserta hajatnya dan langkah-langkah yang mungkin boleh diambil untuk mengelakkan peperangan. Dengan berbuat demikian, kerajaan itu cuba menunjukkan bahawa ia memulakan peperangan hanya sebagai langkah yang terakhir ("Ultima Ratio") dan bahawa ia sebenarnya mempunyai "alasan adil" untuk berbuat demikian.
Baris 25:
 
===Perang Enam Hari===
Casus belli juga merupakan salah satu persoalan yang utama dalam [[Perang Enam Hari]] pada tahun [[1967]]. Kerajaan Israel mempunyai sebuah senarai casus belli yang pendek yang boleh mencetuskan tindakan tentera Israel jika sebuah negara Arab mengambil salah satu tindakan yang tersenarai. Casus belli yang paling terkenal ialah pengepungan [[Selat Tiran]], yangselat masukyang kemengaitkan [[Eilat]], [[pelabuhan]] Israel yang tunggal, yang menuju kedengan [[Laut Arab]], lautdan yangmembenarkan kapal-kapal dapatkapalnya mencapai pasaran-[[pasaran]] yang penting di [[Afrika Timur]] dan [[Asia Tenggara]].
 
Laluan merentasi Selat Tiran adalah amat penting kerana ketika itu, [[Mesir]] juga melarang sebarang kapal dari dan ke Israel daripada menggunakan [[Terusan Suez]]. Pengepungan selat sebegini yang melanggar [[undang-undang antarabangsa]] dilakukan oleh [[Mesir]] selepas pengusirania mengusir pengaman-[[pengaman]] [[PBB]] dari [[Semenanjung Sinai]] dan kehadiran tenteramenempatkan Mesirtenteranya di [[Sharm el-Sheikh]] di hujung selatan Sinai.
 
Pengepungan tersebut merupakan faktor utama dalam permulaan serangan Israel terhadap tentera udara Mesir, hanya beberapa jam sebelum serangan Mesir yang dirancangdijadualkan. Kedua-dua Syria dan Jordan menyerang tidak lama kemudian. Israel menyuruhmeminta Jordan untuksupaya mengakhiri serangannya, dan memberitahu [[duta besarnyabesar]] Jordan bahawa ia akan menganggap serangan Jordan tersebut sebagai "tembakan serentak yang mulia (''salvo of honor"'') yang diperlukanperlu dilakukan sebagai salah satu sekutu Mesir. Bagaimanapun, Jordan menolak permintaan Israelitu dan Israel kemudian membalas dengan menaklukkan sebahagian Jordan.
 
===Perang Vietnam ===