Hang Li Po: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EsaMus (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:HangLiPo002.jpg|thumb|200px|Tanggapan pelukis tentang Hang Li Po, isteri kepada Sultan Mansur Syah dari Melaka.]]
'''Hang Li Po''' ialah isteri ketiga [[Sultan Mansur Syah]] (1456-1477) daripada [[Kesultanan Melaka]]. Hang Li Po ialah cicit [[Maharaja Yung Lo]] iaitu Maharaja China daripada [[Dinasti Ming]].
 
'''Hang Li Po''' ({{lang-zh|汉丽宝}}) ialah isteri kelima kepada [[Sultan Mansur Syah]], [[Kesultanan Melaka|sultan Melaka]] yang memerintah dari tahun [[1456]] hingga tahun [[1477]]. Beliau merupakan [[cicit]] kepada [[Maharaja Yung Lo]], maharaja [[Dinasti Ming]] di [[China]] dan oleh itu, tidak dicatatkan sebagai puteri dalam [[babad]] Dinasti tersebut.
 
==Hubungan diplomatik Melaka-Ming==
Menurut [[Sejarah Melayu]], Sultan Mansur Syah menghantar [[Tun Perpatih Putih]] sebagai utusannya ke [[Dinasti Ming]] di [[China]] bersama-sama sepucuk surat kepada Maharaja Yung Lo yang menyebut bahawa Hang Li Po telah tiba di Melaka untuk menjadi isterinya.
 
Li Po datang ke Melaka bersama-sama 500 orang pengiring perempuan dan selepas memeluk agama [[Islam]], [[Perkahwinan|berkahwin]] dengan Sultan Mansur Syah. Selepas perkahwinan mereka, Sultan Mansur Syah membina sebuah [[istana]] untuk Li Po, dengan pengiring-pengiringnya diberikan tempat tinggal yang tetap di [[Bukit Cina]]. Pengiring-pengiring Li Po kemudian berkahwin dengan pegawai-pegawai Sultan Mansur Syah. Li Po kemudian dikenali sebagai Hang Li Po selepas dianugerahkan dengan gelaran "Hang" oleh Sultan Mansur Syah.
 
Bukit Cina akhirnya menjadi sebuah kawasan [[perkuburan]] untuk [[Orang Cina Malaysia|orang Cina]] tempatan. Perkuburan Bukit Cina dan [[Perigi Hang Li Poh]] masih ada di Melaka hingga ke hari ini.
 
==Lihat juga==
* [[Baba dan Nyonya]]
* [[Kesultanan Melaka]]
* [[Orang Cina Malaysia]]
 
==Pautan luar==
* [http://www.chinahistoryforum.com/lofiversion/index.php/t3886.html Laman web ''Chinahistory'']
* [http://www.kakiseni.com/articles/reviews/MDUwNA.html Laman web ''Kakiseni'']
* [http://special.time.net.my/e-life/ai_ling.cfm Laman web ''SpecialTime'']
 
 
[[Kategori: Sejarah Melaka]]
[[Kategori: Dinasti Ming]]
[[Kategori: Orang Cina Malaysia]]
 
[[en:Hang Li Po]]
[[zh: 汉丽宝]]
 
[[Perigi Hang Li Poh]] masih ada di Melaka hingga ke hari ini.