Sulalatus Salatin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej: SejarahMelayu.jpg|thumb|250px|Sejarah Melayu, versi buku yang disusun oleh Cheah Boon Kheng, dengan teks Rumi oleh Abdul Rahman Haji Ismail.]]
'''Sulalatul Salatin''' ('''Sejarah Melayu''') merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman [[Kesultanan Melayu Melaka]] yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu. Ketika Feringgi ([[Portugis]]) menakluk [[Melaka]], salinan Sejarah Melayu telah dibawa ke Goa.
 
'''Sulalatul Salatin''' ('''Sejarah Melayu''') merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman [[Kesultanan Melayu Melaka]] yang ditulis oleh beberapa orang pengarang [[Melayu]]. Ketika Feringgi ([[Portugis]]) menakluk [[Melaka]], salinan Sejarah Melayu telah dibawa ke Goa.
(Terdapat pendapat menyatakan Goa di sini adalah di [[India]], atau di [[Filipina]]. Kemungkinannya Goa di sini terletak di Filipina disebabkan sekiranya [[Portugis]] mengambil salinan Sejarah Melayu ke Goa, [[India]], pastinya Sejarah Melayu akan dibawa terus ke Eropah sebagai harta rampasan.)
 
(Terdapat pendapat menyatakan Goa di sini adalah di [[India]], atau di [[Filipina]]. Kemungkinannya Goa di sini terletak di [[Filipina]] disebabkan sekiranya [[Portugis]] mengambil salinan Sejarah Melayu ke Goa, [[India]], pastinya Sejarah Melayu akan dibawa terus ke [[Eropah]] sebagai harta rampasan.)
Terdapat sekurang-kurangnya 29 versi tetapi versi yang paling mashyur adalah versi Shellabear. Menurut pengenalan Sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu'ayat Syah ibni'l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud ([[Tun Sri Lanang]]) pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan 13 Mei M. 1612 agar menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh [[Orang Kaya Sogoh]] dari Goa.
 
Terdapat sekurang-kurangnya 29 versi tetapi versi yang paling mashyur adalah versi Shellabear. Menurut pengenalan Sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu'ayat Syah ibni'l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud ([[Tun Sri Lanang]]) pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan [[13 Mei]] M. [[1612]] agar menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh [[Orang Kaya Sogoh]] dari Goa.
Ketika itu Sultan Johor Lama, Sultan Alauddin Riayat Syah ibni Sultan Abdul Jalil Syah telah ditahan di Istana Raja Acheh, Raja Iskandar Muda.
 
Ketika itu Sultan Johor Lama, [[Sultan Alauddin Riayat Syah|Sultan Alauddin Riayat Syah ibni Sultan Abdul Jalil Syah]] telah ditahan di Istana Raja [[Acheh]], Raja Iskandar Muda.
Sejarah Melayu Sulalatul Salatin dianggap penting kerana ia memberikan adat istiadat kerajaan, susunan raja Melayu dan sejarah kerajaan Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep Sejarah Sahih (''Veritable History'') [[China]], di mana pada setiap pertukaran Dinasti di China, sejarah Dinasti sebelumnya akan ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.
 
Sejarah Melayu Sulalatul Salatin dianggap penting kerana ia memberikan adat istiadat kerajaan, susunan raja Melayu dan sejarah kerajaan Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep Sejarah Sahih (''Veritable History'') [[China]], di mana pada setiap pertukaran [[Dinasti]] di China, sejarah Dinasti sebelumnya akan ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.
 
== Pautan luar ==
* [http://w3.spancity.com/yosri/DaftarS.htm#Sulalatul_Salatin Sulalatul Salatin]
* [http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=3910&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html Sejarah Melayu di UNESCO]
* [http://www.ujanailmu.com.my/pd_hikayat.cfm]= Pautan untuk membeli buku
 
[[Kategori:Kesusasteraan Melayu]]