Skim Ponzi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 55:
 
==a==
*Pada tahun [[2000]], skim Ponzi yang diuruskan oleh [[Reed Slatkin]], paderi [[Gereja Saintologi]], terbongkar apabila para pengawal atur [[Suruhanjaya Sekuriti dan Pertukaran Amerika Syarikat]] menjadi sedarmenyedari bahawa Slatkin bukannya seorang penasihat pelaburan yang berlesen. Slatkin telah mengutip kira-kira AS$600 juta daripada melebihi 500 orang pelabur yang kaya, dengan kebanyakan mereka merupakan tokoh-tokoh [[Hollywood]].
 
*Pada bulan Disember [[2005]], [[Larry Toshio Osaki]] yang mengendalikan sebuah skim Ponzi raksasa di [[Los Angeles, California]] dan terus menawarkan pelaburan-pelaburan palsu dalam "pemfaktoran" akaun belum terima, walaupun diperintah oleh seorang hakim persekutuan supaya menghentikan perbuatannyakegiatannya, dpenjarakandipenjarakan di dalam penjara persekutuan selama 20 tahun. Selain daripada hukuman pemenjaraan, Hakim [[Stephen V. Wilson]] juga memerintah Osaki supaya membayar AS$145 juta kepada mangsa-mangsanya sebagai [[restitusi]] kepada mangsa-mangsanya.
 
*Pada bulan Oktober [[2006]], dua ahli masyarakat yang terkenal di [[Malaysia]], bersama-sama orang lain, ditahan oleh pihak berkuasa kerana mengendalikan ''[[SwissCash]]'' atau [[Dana bersama|Dana Bersama]] [[Switzerland]] ([[1948]]) yang dikatakan merupakan satubersifat komplot. SwissCash menawarkan pulangan sehingga 300% dalam tempoh pelaburan selama 15 bulan. Pelaburan HYIP ini kinitersebut ditawarkan kepada para [[warganegara]] [[Malaysia]], [[Singapura]], dan [[Indonesia]]., dengan Penganjurpenganjur skim ini mendakwa bahawa dana-dana pelabur disalurkan ke kegiatan-kegiatan [[perniagaan]] yang merangkumi [[cari gali minyak]], serta [[perkapalan]] dan [[pertanian]] di [[Caribbean]], antara lain. Syarikat ituini mendakwa bahawa mereka berpusat di [[New York]] dan diperbadankan di [[Komanwel Dominica]]. <ref>[http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2006/10/4/nation/15620816&sec= nation The Star], Malaysia, 4 Oktober 2006.</ref> <ref>[http://www.todayonline.com/articles/167644.aspToday],Singapura, 24Januari 2007.</ref><ref>[http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=8&pg=14&ac=1299 Bank Negara, Malaysia], Malaysia, 5 September 2006.</ref>
 
<!----