Mohammed Alim Khan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Prokudin-Gorskii-19.jpg|thumb|320px|right|Alim Khan diambil gambar oleh [[Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii|Prokudin-Gorskii]] pada [[1911]].]]
 
[[Amir]] '''Mohammed Alim Khan''' ([[1880]] - [[1944]]) ialah amir terakhir Dinasti [[Manghit]] serta amir terakhir [[Amiriah Bukhara]] di [[Asia Tengah]]. Baginda yang memerintah dari [[3 Januari]] [[1911]] hingga [[30 Ogos]] [[1920]] juga merupakan keturunan langsung [[Genghis Khan]] yang terakhir untuk menjadi raja sebuah negara. Selain itu, Alim Khan juga merupakan raja pertama serta raja Manghit yang tunggal untuk menggunakan gelaran [[Kalifah]]. Walaupun Bukhara merupakan sebuah [[negeri naungan]] [[Empayar Rusia]] sejak dari tahun [[1873]], amir-amirnya mengendalikan seluruh hal-ehwal dalam negeri sebagai [[raja mutklakmutlak]].
 
 
Baris 7:
Pada usia 13 tahun, Alim Khan dihantar oleh bapanya, Amir [[Abdulahad Khan]] ke [[Santo Petersburg]] selama tiga tahun untuk mempelajari teknik-teknik kerajaan dan ketenteraan moden. Pada tahun [[1896]], selepas diiktiraf sebagai [[Putera mahkota|Putera Mahkota]] Bukhara oleh kerajaan [[Rusia]], beliau pulang ke tempat asalnya.
 
SelepasAlim Khan membantu bapanya mentadbirkan Bukhara selama dua tahun, Alimdan Khankemudian dilantik sebagai [[gabenor]] daerah [[Nasef]]. Selepas memerintah di sana selama 12 tahun. Beliau kemudianbeliau dipindahkan ke wilayah utara [[Karminah]] dan memerintah kawasan tersebut selama 12dua tahun lagi sehingga kemangkatan bapanya pada tahun [[1910]].
 
Pemerintahan Alim Khan bermula dengan banyak janji. Pada mula-mulanya, baginda mengumumkan bahawa baginda tidak akan lagimengharapkan atau menerima sebarang hadiah, dan mengharamkan pegawai-pegawainya mengamalkanmendapatkan [[rasuah]] daripada orang awam atau mengenakan [[cukai]] secara sendirian. Walaupun demikian, dengan berlalunya masa, sikap Alim Kham terhadap rasuah, [[cukai]], dan gaji kakitangan kerajaan mula berubah. Pertikaian antara puak tradisionalis dan puak [[Reformasi|reformis]] tamat dengan kemenanganberlalunya puak tradisionis dan pembuangan ahli-ahli puak reformis ke [[Moscow]] dan [[Kazan]]masa. Adalah dipercayai bahawa Alim Khan yang pada mula-mulanya lebih suka akan [[pemodenan]] dan puak reformis kemudian menyedari bahawa matlamat-matlamat mereka yang akhir tidak mempunyai tempat, baik untuknya mahupun untuk keturunan-keturunannya sebagai raja. Sebagaimana denga leluhur-leluhurnya, Alim Khan merupakan seorang raja tradisional. Baginda berfikir-fikir gagasan reformasi sebagai alat untuk mengawal golongan [[imam]], serta juga untuk mengukuhkan pemerintahan Manghit .
 
Pertikaian-pertikaian antara puak tradisionalis dan puak [[Reformasi|reformis]] tamat dengan kemenangan puak tradisionis serta pembuangan ahli-ahli puak reformis ke [[Moscow]] dan [[Kazan]]. Adalah dipercayai bahawa Alim Khan yang pada mula-mulanya lebih suka akan [[pemodenan]] dan puak reformis kemudian menyedari bahawa matlamat-matlamat mereka yang akhir tidak mempunyai tempat, baik untuknya mahupun untuk keturunan-keturunannya, menjadi [[raja]]. Sebagaimana dengan leluhur-leluhurnya, Alim Khan adalah seorang raja tradisional. Baginda berfikir-fikir tentang gagasan reformasi hanya sebagai alat untuk mengawal golongan [[imam]], serta juga untuk mengukuhkan pemerintahan Manghit .
[[Aini Sadriddin]], salah satu penulis [[bahasa Tajik]] yang penting, memberikan gambaran yang hidup tentang kehidupan di bawah pemerintah Amir dalam karyanya, ''Pertanda Bukhara'' ("Jallodon-i Bukhara").
 
[[Aini Sadriddin]], salah satu penulis [[bahasa Tajik]] yang penting, memberikan gambaran yang hidup tentang kehidupan di bawah pemerintahpemerintahan Amir dalam karyanya, ''Pertanda Bukhara'' ("Jallodon-i Bukhara"). Beliau pernah disebat kerana menuturkan bahasa Tajik.
Alim Khan merupakan raja pertama serta raja Manghit yang tunggal untuk menggunakan gelaran [[Kalifah]], serta juga merupakan keturunan langsung [[Genghis Khan]] yang terakhir untuk menjadi raja sebuah negara.
 
Apabila puak [[Bolshevik]] menakluki Bukhara pada tahun [[1920]] dan mengisytiharkan pembentukan [[Republik Rakyat Bukhara]], Alim Khan melarikan diri danke hidup dalam buangan[[Kabul]] di [[Afghanistan]]. Bagindadan mangkat didalam [[Kabul]]buangan pada tahun [[1944]].
 
[[Kategori: Amir]]