Islam di Sepanyol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{BM}}
{{islam ikut negara}}
[[Islam]] telah muncul lama dalam sejarah [[Sepanyol]]. Ia adalah agama paling berpengaruh dari [[711]] M hingga ke [[1492]] M di bawah pemerintahan Orang [[Bani Moor]] [[Al-Andalus]]. Hari iniKini, seperti pada [[Disember 2005]], kira-kira 3% penduduk Sepanyol menganut Islam. [http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4385768.stm#spain].
[[Image:Mosque of Cordoba Spain.jpg|thumb|left|250px|Masjid [[Mezquita]] dijadikan gereja setelah [[Reconquista]]]].
 
==Sejarah==
===Penaklukan Islam Sepanyol===
Pada [[711]] M, tentera Muslim menyerbu Sepanyol dan menakluk Semenanjung Iberia pada [[718]] M. Pada [[711]], Bani Moor menakluki [[Sepanyol]] [[Agama Kristian|Kristian]] [[Visigoth]]. Di bawah perintah ketua [[orang Berber people|Berber]] mereka [[Tariq ibn-Ziyad]], mereka tiba di [[Gibraltar]] pada [[30 April]] dan membawa kebanyakan bahagian [[Semenanjung Iberia]], (kecuali untuk kawasan-kawasan kecil di barat daya wilayah [[Asturias]] dan [[Basque Country (wilayah bersejarah)|Basque]]), di bawah pemerintahan Islam dalam sebuah kempenselama lapan tahun. Mereka cuba untuk merpindahberpindah ke timur laut merentasi Pergunungan [[Pyrenees]] terhadap Perancis, tetapi dikalahkan oleh [[Kristianorang Frank|Frank]] [[Franks|FrankishKristian]] [[Charles Martel]] di [[Perang Tours]] pada [[732]]. Orang Moor memerintah Afrika Utara, sebahagian wilayah-wilayah Sepanyol dan Portugal di Pyrenees) untuk zaman-zamantempoh yang berbeza, biasanya diukurkandiukur padadengan abad, julatnya dari hanya 28 tahun di timur laut Sepanyol ([[Galicia (Sepanyol)|Galicia]]), tetapihingga selama 781 tahun di kawasan tenggara Sepanyol yang bergunung, di sekitar bandar [[Granada]]. Walaupun tidak dibuktikan, ianyaadalah dipercayai umum bahawa ikatan persaudaraan berkait dengan tentera [[Arab]]/[[Barbar]] menakluki semenanjung Iberia adalah disebabkan berpusatnya kerajaan di bawah pemerintahan [[Visigoth]]. Setelah kalahnya Roderick, kekuasaan [[Visigoth]] ke atas semenanjung Iberia bertambah dan menjurus dari pantai utara Sepanyol, dan wilayah Septimania (sebuah daerah Perancis dari Pyrenees ke Provence), sebuah daerah yang dahulunya di bawah pemerintahan [[Visigoth]] telah diletakkan di bawah pemerintahan Islam.
 
===Pemerintahan Islam di Sepanyol===
{{mainutama|Al-andalusAndalus}}
Pada suatu masa, Sepanyol telah menjadi salah satu tamadun Islam yang hebat, mencapai puncaknya dengan [[KhalifahKerajaan UmaiyyahBani Ummaiyyah]] pada abad kesepuluh. Orang Islam Sepanyol dianggap mempunyai fasa lima peringkat berbeza [http://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/history/spain_1.shtml]:
* Emiriah Bergantung (711-756);
* Emiriah Bebas (756-929);
* Khalifah (929-1031);
* Era Almoravid (1031-1130);
* Kejatuhan (1130-1492).
 
Penganut Kristian dan Yahudi yang tinggal di Sepanyol pada waktu ini menghadapi batas-batassekatan, tetapi era itu pada umumnya ditandakan sebagai era toleransi walaupun adanya sebuah zaman tindak balas Kristian pada abad ke-8. [http://libro.uca.edu/martyrs/martyrs.htm]
Emiriah Bergantung (711-756);
Emiriah Bebas (756-929);
Khalifah (929-1031);
Era Almoravid (1031-1130);
Kejatujan (1130-1492)[http://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/history/spain_1.shtml]
 
===Kejatuhan Islam di SpainSepanyol===
Penganut Kristian dan Yahudi yang tinggal di Sepanyol pada waktu ini menghadapi batas-batas, tetapi era itu pada umumnya ditandakan sebagai era toleransi walaupun adanya sebuah zaman tindak balas Kristian pada abad ke-8. [http://libro.uca.edu/martyrs/martyrs.htm]
Kawalan Islam Sepanyol telah dihakiskanterhakis secara perlahan oleh [[Reconquista]] Sepanyol. Reconquista (Taklukan semula) adalah proses denganyang Kerajaandigunakan kerajaan-kerajaan Kristian Sepanyol utara akhirnyauntuk dapatakhirnya berjaya mengalahkan dan menakluki negeri-negeri Islam selatan di Semenanjung Iberia. Bandar utama pertama yang jatuh ke dalam kekuasaan Kristian adalah Toledo pada [[1085]]. [http://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/history/spain_5.shtml] . Akan tetapi, tidaklahhanya hinggapada 1492, apabila Granada, bandar Muslim yang terakhir, jatuh ke Kristian di bawah tangan Ratu Isabella dengan suaminya Ferdinand dari Aragon., barulah ia berakhir [http://www.andalucia.com/cities/granada.htm]. Kebanyakan orang bukan-Katolik dipaksa untuk tinggal Sepanyol atau menganut Katolik, jika tidak mahu menghadapi penyeksaan atau kematian.
 
===Kejatuhan Islam di Spain===
Kawalan Islam Sepanyol telah dihakiskan secara perlahan oleh [[Reconquista]] Sepanyol. Reconquista (Taklukan semula) adalah proses dengan Kerajaan-kerajaan Kristian Sepanyol utara akhirnya dapat berjaya mengalahkan dan menakluki negeri-negeri Islam selatan di Semenanjung Iberia. Bandar utama pertama yang jatuh ke dalam kekuasaan Kristian adalah Toledo pada [[1085]].[http://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/history/spain_5.shtml] Akan tetapi, tidaklah hingga 1492, apabila Granada, bandar Muslim yang terakhir, jatuh ke Kristian di bawah tangan Ratu Isabella dengan suaminya Ferdinand dari Aragon.[http://www.andalucia.com/cities/granada.htm]. Kebanyakan orang bukan-Katolik dipaksa untuk tinggal Sepanyol atau menganut Katolik, jika tidak mahu menghadapi penyeksaan atau kematian.
 
==Islam dalam Sepanyol moden==
Pada dekad baru-baruibaru ini, penghijrahan telah menghasilkan sebuahmenyebabkan kemunculan semula orang Islam, dengan lebih dari 1 juta orang Islam sedang menetap di Sepanyol, yang majoritinya orang Maghribi yang datang untuk bekerja. Walaupun mereka ada hak untuk menetap dan bekerja, sesetengah mereka bukan warganegara Sepanyol.
 
==Lihar jiga==
*Orang [[Bani Moor]]
*[[Al-Andalus]]
 
Baris 36 ⟶ 34:
{{Europe in topic|Islam di|countries_only=yes}}
 
[[CategoryKategori:Islam bymengikut countrynegara|SpainSepanyol]]
 
 
{{Islam-stub}}
{{Spain-stub}}
 
[[en:Islam in Spain]]