Sumeria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 17:
Cabaran untuk mana-mana penduduk mencuba menghuni di [[dataran banjir]] selatan [[Iraq]] yang gersang, dengan kurang daripada 5 [[inci]] hujan setahun pada masa ini, adalah untuk mengurus sungai-[[sungai Tigris]] dan [[Sungai Euphrates|Euphrates]] supaya dapat membekalkan air [[pertanian]] dan [[minuman]] pada sepanjang tahun. [[Bahasa Sumer]] mempunyai banyak istilah untuk [[terusan]], [[daik]], dan [[takungan]], dengan penutur-penuturnya merupakan para [[petani]] yang berpindah dari utara selepas menguasai teknik-teknik [[pengairan pertanian]] di sana.
 
[[Tembikar]] [[Ubaid]] dari Mesopotamia selatan telah dikaitkan melalui barang-barang "Choga Mami Peralihan" kepadadengan tembikar kebudayaan [[Samarra]] (k.k. [[Milenium ke-6 SM|5700]]-[[Milenium ke-5 SM|4900 SM]] melalui [[Pentarikhan radiokarbon|pentarikhan radiokarbon C-14]], [[Milenium ke-7 SM|6640]]-[[Milenium ke-6|5816 SM]] menurut [http://www.calpal-online.de calBC]) di utara, melalui barang-barang "Choga Mami Peralihan". Orang Samarra merupakan orang pertama untuk mengamalkan sebentuksejenis pertanian pengaliran yang primitif di sepanjang kawasan pertengahan Sungai Tigris dan cawang-[[cawang]]nya. Hubungan ini paling ketara di Tell Awayli (''Oueilli'', ''Oueili'') yang terletak berhampiran dengan [[Larsa]]. Kawasan ini diekskavasi oleh orangOrang [[Perancis]]
yang mengekskavasi kawasan itu pada dekad [[19081980-an]], dantelah menemui tembikar pra-Ubaid yang seakan-akan barang-barang Samarra pada 8lapan aras ekskavasi tersebut. Orang-orang petani tersebar masuk ke Mesopotamia selatan kerana mereka telah mengembangkan sebuah organisasi sosial berasaskan kuil untukyang berupaya mengawal air melalui buruh dan [[teknologi]] yangdan dengan itu, membolehkan mereka hidup dan berkembang maju di persekitaran-persekitaran yang sukar.
 
==Negara-negara kota==