Rukun Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Migrating 51 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q176770 (translate me)
Pyan75 (bincang | sumb.)
Baris 73:
{{Cquote|" Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat [[Haji]] dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat [[Haji]] itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. " ([[Surah Ali ‘Imran]] : 97)<ref>http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=eng&nSora=3&nAya=97&t=mal</ref>}}
 
Semasa haji para Muslim mengingati peristiwa penting yang berlaku dalam [[sejarah Islam]]. PenyelidikSejarah MuslimNabi danIbrahim Baratsaw mendapatimentaati caraperintah penunaianAllah hajiwalaupun inibegitu berasalhebat dariujiannya. caraAmalan mengunjungi Baitullah diteruskan sehingga zaman Nabi Muhammad s.a.w. melakukakannyadan Nabi Muhammad saw berdakwah kepada rombongan haji yang datang ke Mekah pada masa itu.
 
Semasa haji, umat Muslim tiba di Pelabuhan [[Jeddah]], dan berjalan ke Makkah. Berdekatan dengan Makkah, umat Muslim menukar ke pakaian putih yang dipanggil [[Ihram]]. Kaya atau miskin, hitam atau putih, semuanya berdiri sama rata.