Ulama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 36 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q189459
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
Ulama berasal dari perkataan '''alim''' yang bermaksud '''ilmuan islam''' atau seseorang yang tinggi [[ilmu]] pengetahuan terutama tentang hal ehwal agama dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. Seorang yang alim juga dilihat dari sudut pakaian dan kehidupan luarannya. Seorang [[ustaz]] atau [[tok guru]] selalu dilabel sebagai alim kerana mereka memiliki ilmu [[ukhrawi]] berbanding ilmu [[duniawi]]. Mufti, qadi, faqih dan muhaddith adalah contoh ulama.
 
==Pengajaran==
{{see also|Madrasah|Ijazah}}
 
Ulama belajar di sekolah [[madrasah]] Islam, agama, di mana mereka mengajar pelajar tentang Islam dan bidang pengajian lain. Adalah dipercayai dalam Islam bahawa pendidikan yang sempurna adalah sesuatu yang setiap Muslim mesti memperoleh untuk memahami agama Allah secara keseluruhan. Menjelang akhir pendidikan mereka, mereka memperoleh [[Ijazah]], ijazah akademik dalam undang-undang Islam dan perundangan, amalan yang tarikh kembali ke beberapa abad pertama Islam. Ulama juga mengadakan seminar di mana mereka memberi ceramah dan ucapan tentang kawasan Islam di mana mereka pakar.
 
==Kehakiman==
Di negara-negara Islam yang tertentu, seperti Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu, di mana terdapat [[syariat Islam|mahkamah syariah]], ulama Islam menjadi [[hakim]]. Oleh itu, salah satu pekerjaan ulama adalah tafsiran dan penyelenggaraan [[syariat Islam|undang-undang Islam]] di negara-negara tersebut.
 
[[Kategori:Islam]]