Briged Izzuddin al-Qassam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Audi Factotum (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Audi Factotum (bincang | sumb.)
Baris 55:
 
==Pemimpin-pemimpin yang dibunuh oleh Israel==
'''12 Julai 2006'''
'''12 Julai 2006''' [[Tentera Udara Israel]] (IAF) mengebom sebuah rumah di kejiranan ''Sheikh Radwan'' di bandar Gaza, di mana komander Mohammed Deif, Ahmad Al-Ghandur dan Raid Said mengadakan mesyuarat. Rumah tiga tingkat itu diratakan sepenuhnya, menyebabkan pegawai Hamas Nabil Al-Salmiah, isteri dan lima anak mereka serta dua kanak-kanak lain maut. Dua daripada pimpinan itu mendapat cedera ringan manakala Mohammed Deif mendapat kecederaan tulang belakang yang memerlukan pembedahan empat jam.
 
'''1 Januari 2009'''
'''1 Januari 2009''' [[Nizar Rayan]], seorang pemimpin tertinggi Hamas berperanan sebagai perhubungan antara kepimpinan parti dengan sayap tenteranya, terbunuh dalam serangan oleh Tentera Udara Israel dalam [[Konflik Israel-Gaza 2008-2009|Operation Cast Lead]]. Sebutir bom 2 000 paun digugurkan di rumahnya, menyebabkan kematian keempat-empat isterinya dan sebelas anak mereka.
 
'''3 Januari 2009''' pesawat
Pesawat Israel menyerang kereta yang dinaiki oleh Abu Zakaria Al-Jamal yang menyebabkannya gugur syahid.
 
'''4 Januari 2009'''
Tentera Udara Israel menyerang dan membunuh Husam Hamdan dan Muhammad Hilo di [[Khan Yunis]].
 
'''15 Januari 2009'''
'''15 Januari 2009''' Tentera Udara Israel mengebom sebuah rumah di Jabaliya. Serangan tersebut disasarkan kepada Menteri Dalam Negeri Palestin Said Seyam. Selain Said Seyam, komander briged Mohammed Watfa turut terbunuh.
 
'''30 Julai 2010'''
Issa Abdul Hadi Al-Batran terbunuh di kem pelarian Nuseirat akibat akibat serangan udara Israel.
 
'''14 November 2012'''
Tentera Udara Israel mendalangi serangan udara yang membunuh [[Ahmad al-Ja'bari]], ketua Briged al-Qassam. Beliau terbunuh bersama-sama tujuh yang lain dalam permulaan ''Operation Pillar of Defense''.
 
== Pautan luar ==