Rusuhan Natrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Baris 8:
Orang [[Melayu]], [[India Muslim]] dan orang keturunan [[Indonensia]] di [[Singapura]] tercabar dan terbakar apabila [[Natrah]] diletakkan disebuah [[gereja]] atau menyamai fungsi gereja. Mereka beranggapan ini adalah '[[Perang Jihad]]', perang suci untuk menyelamatkan agama dan maruah [[Islam]].
 
Dalam [[Undang-Undang Syariah Islam]] sebagaimana [[Sunnah Rasulullah]], perempuan Islam berumur 13 tahun dibenarkan berkahwin. Tambahan pula saiz tubuh Natrah / Bertha Hertogh besar{{fact}}. Suaminya pula [[Mansor Adabi]] seorang guru berusia 22 tahun. Bapa angkat Mansor Adabi ialah M.A.Majid seorang [[India Muslim]]. Mereka di[[nikah gantung]], iaitu mereka dinikah dan sah bermalam tetapi majlis jamuan perkahwinan dibuat pada satu masa lain yang sesuai.
 
Tujuan pernikahan ini dengan andaian untuk menyelamatkan Natrah daripada dibicarakan semula di Singapura. Tetapi perkahwinan ini menjadi 'disadvantage' kerana [[Undang-Undang Belanda]] / British tidak membenarkan perempuan bawah 18 tahun berkahwin.