Detektif Conan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 40 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q185143
Muhaiminkudou (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 42:
| first = 8 Januari 1996
| last =
| episodes = 1~687691(Sedang berjalan)
| episode_list = Senarai episod dalam siri Detektif Conan#Musim 21
}}
Baris 68:
 
 
{{nihongo|'''''Detektif Conan'''''|名探偵コナン|Meitantei Konan}} atau versi Inggeris '''Case Closed''' (''Kes Ditutup'') merupakan manga dan anime [[genre]] detektif karya [[Gosho Aoyama]] yang diterbitkan dalam majalah ''Weekly Shōnen Sunday'' bermula sejak 2 Februari 1994. SehinggaPada DisemberApril 20122013, jilid 7879 telahakan dikeluarkan di [[Jepun]] dan jadikan manga ke-24 yang terbanyak.<ref>[http://www.detectiveconanworld.com/wiki/Detective_Conan Wiki Rasmi Detektif Conan]{{en icon}}</ref><ref>[http://websunday.net/conan/index.html Berita Detektif Conan]{{Ja icon}}</ref> Syarikat [[Tora Aman]] menjadi penerbit rasmi [[tankōbon]] ''Detektif Conan'' dalam [[Bahasa Melayu]] dan [[Bahasa Mandarin]] di [[Malaysia]] telah keluarkan 76 jilid.
 
Versi anime dihasilkan oleh [[TMS Entertainment]], telah menayangkan 687691 buah episod siri televisyen dan jadikan anime ke-17 yang terbanyak di Jepun. Di [[Jepun]] siri ini bersiaran di kaca televisyen pada hari Sabtu pada pukul 6 petang (waktu di Jepun) di saluran [[Nippon TV]] dan [[Yomiuri TV|ytv]]. Di [[Malaysia]], anime ini telah disiarkan pada [[Sabtu]] jam 11.00 pagi di [[TV3]].
 
Sebanyak 17 buah filem telah dihasilkan dari siri ini antaranya filem ke-17 akan dipawagamkan di Jepun pada April 2013 iaitu [[Detective Conan: Private Eye in the Distant Sea]].<ref>[http://www.conan-movie.jp/index.html Filem Detective Conan: Private Eye in the Distant Sea]{{Ja icon}}</ref> Siri ini juga telah mendapat tahap populariti yang tinggi dalam kedua-dua format iaitu manga dan anime di Jepun. Ia juga telah disesuaikan ke dalam lima belas filem Minggu Golden, dengan yang pertama yang ditayangkan pada 17 April 1997. Sejak itu, siri filem ini berlanjutan dengan setiap tahun pasti ada satu siri filem ini ditayangkan di pawagam. Enam belas filem yang telah ditayangkan mendapat kedudukan 10 teratas box office pada tiap tahun masing-masing ditayangkan. Salah satu filem tersebut iaitu, [[Detective Conan: The Raven Chaser|The Raven Chaser]] filem Detektif Conan yang ketigabelas telah ditayangkan di seluruh tanah air [[Jepun]] pada [[18 April]] [[2009]], dan mengaut ¥3.5 bilion merupakan filem yang paling terlaris dan tertinggi dalam siri ini. Di [[Malaysia]] 4 filem siri ini telah ditayangakan di [[Astro Ceria]] dan [[TV 3]].
Baris 231:
 
==Pautan luar==
*[http://websunday.net/conan/index.html Laman sesawang rasmi ShogakukanShonen Sunday (Detektif Conan)] {{Ja icon}}
*[http://www.ytv.co.jp/conan/index_set.html Laman sesawang rasmi Yomiuri TV (Detektif Conan)] {{Ja icon}}
*[http://www.conan-movie.jp/index.html Laman sesawang rasmi Filem Detektif Conan] {{Ja icon}}
*[https://www.facebook.com/detective.conan.movie Facebook rasmi Filem Detektif Conan] {{Ja icon}}
*[https://twitter.com/conan_movie Twitter rasmi Filem Detektif Conan] {{Ja icon}}
*[https://twitter.com/conan_file Twitter rasmi Conan Edogawa] {{Ja icon}}
 
 
{{Detektif Conan}}