Wikipedia:Menyumbang kepada Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh Nur A'in Jamil (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh MerlIwBot
Nur A'in Jamil (bincang | sumb.)
Baris 36:
* mungkin anda boleh mencari dari sumber lain.
 
'''SEJARAH KOKLEA IMPLAN'''
== Di mana boleh saya mula? ==
 
Penemuan bahawa rangsangan elektrik dalam sistem auditori boleh mewujudkan satu persepsi bunyi telah berlaku sekitar tahun 1790.Rangsangan pertama saraf akustik dengan elektrod telah dilakukan pada tahun 1950 oleh Perancis-Algeria pakar bedah André Djourno dan Charles Eyriès. Mereka meletakkan wayar pada saraf yang terdedah semasa operasi, dan melaporkan bahawa pesakit mendengar bunyi seperti "roda rolet" dan "kriket" apabila arus telah digunakan.Pelbagai penambah baikkan telah dilakukan dari tahun 1950 higggalah pada 5 oktober 2005,seorang daripada tiga penerima telah menjalani pemedahan implan dengan menggunakan alatan Cochlear’s TIKI di Melbourne,Australia.
===Tugas kosong===
{{tugaskosong}}
 
Masalah pendengaran boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Ia boleh berpunca daripada pelbagai faktor. Antara yang paling lazim adalah kongenital ( bayi dilahirkan dengan kecacatan ), jangkitan telinga tengah, meningitis, pendedahan kepada bunyi yang terlalu kuat dan faktor usia.Sekiranya hanya telinga tengah yang terjejas, tetapi tidak teruk, penggunaan alat bantu pendengaran untuk menguatkan bunyi sudah memadai. Bagaimanapun, jika kerosakan membabitkan keseluruhan telinga tengah atau berlaku kehilangan sel-sel rerambut di dalam koklea ( tetapi sarat auditori/saraf pendengaran masih berada dalam keadaan sempurna, implan koklea mungkin berupaya mengembalikan semula sebahagian daripada pendengaran.Hari ini, para pengguna alat prostetik itu mampu berkomunikasi secara normal tanpa perlu membaca pergerakan bibir atau menggunakan bahasa isyarat lagi. Malah, sesetengahnya boleh bercakap menggunakan telefon.Implan koklear atau telinga bionik, tidak mengembalikan pendengaran seperti manusia normal.Kebanyakan pesakit menggambarkannya sebagai bunyi yang mekanikal.Bagaimanapun, bersama masa dan amalan yang berterusan, otak akan melakukan penyesuaian terhadap bunyi-bunyi baru dan isyarat pentuturan.
===Topik yang anda tahu===
Menurut Ketua Pakar Audiologi, Pusat Perubatan Sunway, Mazwin Omar.Sejak mendapat kelulusan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) pada awal tahun 1980-an, sebanyak lebih 60,000 pemasangan implan koklear dilakukan diseluruh dunia. Sebahagian besar darinya terdiri daripada kanak-kanak yang pekak sejak dilahirkan, seawal usia 12 bulan dan paling tua berusia 93 tahun. Implan koklear juga berjaya dilakukan ke atas pesakit yang mempunyai masalah perubatan lain seperti cerebral palsi, diabetes, tekanan darah tinggi, tinitus, ketidakupayaan pembelajaran dan sebagainya.
Anda boleh [[Wikipedia:Mencari|mencari]] topik-topik yang anda tahu dan perbaikinya. Atau mulakan rencana baru jika rencana tersebut belum ada. Contohnya:
'''''Teks tebal'''''
* Mungkin anda pernah menulis karangan atau membuat projek mengenai sesuatu subjek. Mengapa tidak tambahkan di sini? Cuma pastikan anda memformatnya supaya berbentuk ensiklopedia.
* Hal semasa. Jika ada berita panas mengenai seseorang/sesuatu tempat, mungkin anda mahu menulis tentangnya (orang/tempat, bukan berita panas tersebut). Cuma ingat bahawa Wikipedia bukanlah surat khabar.
* Anda gemar berbahasa lain? Anda boleh menolong dengan [[meta:Translation of the week|terjemahan mingguan]]?
* Anda masih belajar? Anda boleh menulis tentang kolej atau universiti anda.
* Anda gemar melancong? Tulislah tentang tempat-tempat yang anda pernah sampai. Anda juga boleh menulis tentang pekan/bandar/negeri tempat anda tinggal/belajar/bekerja.
* Anda juga boleh menulis tentang [[sukan]] dan [[hobi]] anda.
 
===Halaman rawak===
Tekan [[Istimewa:Randompage|halaman rawak]] dan mula menyunting!
 
===Sumber yang anda ada===
Jika anda mempunyai [[ensiklopedia]] dalam bahasa lain, anda boleh mula menterjemahkannya, atau anda boleh mencari subjek yang anda mahu dari Wikipedia bahasa Inggeris. Jika anda [[Wikipedia:Catit sumber anda|mencatit sumber anda]] lebih mudah rencana tersebut dipastikan tidak melanggar [[Wikipedia:Hakcipta|hakcipta]].
 
Mungkin juga anda terbaca sesuatu rencana yang menarik di mana-mana. Silalah tambahkan di sini.
 
== Terima kasih ==