Kuil Yasukuni: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: thumb|267px|Bangunan utama Kuil Yasukuni '''Kuil Yasukuni''' (靖國神社 ''Yasukuni Jinja''; "kuil bangsa damai") merupakan kuil...
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Yasukuni_Honden Tokyo.JPG|thumb|267px|Bangunan utama Kuil Yasukuni]]
'''Kuil Yasukuni''' (靖國神社 ''Yasukuni Jinja''; "kuil bangsa damai") merupakan kuil agama [[Shinto]] di [[Tokyo]], [[JepangJepun]]. Kuil ini dibina bagiubagi mengenang tentera Jepun yang terbunuh semasa [[Perang Dunia Kedua]], [[1941]]-[[1945]] dahulu. Antara tentera Jepun yang terbunuh termasuklah 14 orang tentera berkelas tinggi dan dikehendaki oleh pihak musuh terutamanyanterutamanya China.
 
Buku daftar kematian dalam kuil itu mencatatkan 2.466.495 nama tentera Jepun dan tentara bekas jajahannya ([[Korea]] dan [[Republik China|Taiwan]]) yang terbunuh dalam perang.
 
Setiap kaji [[Perdana Menteri Jepun]] mengunjungi kuil ini pasti akan mengundang kontroversi, bantahan daripada Republik Rakyat [[China]], [[Taiwan]] dan [[Korea]]. Ini kerana Jepun pernah menawan negara-negara ini semasa Perang Dunia Kedua dan memakan banyak korban. SehinggalTentera Jepin dilaporkan membunuh orang awam, merogol wanita dan menyiksa tentera dan orang awam dengan cara yang tidak wajar .

Sehingga kini terdapat pelbagai usaha untuk mendapatkan wang pampasan daripada kerajaan Jepun. Terbaru ialah kunjungan Perdana Menteri [[Junichiro Koizumi]] ke sana.
 
Anehnya merekarakyat negara China , Taiwan dan Korea tidak pula meminta pampasan dari negara Barat yang juga pernah menjajah di sana.
 
==Rakyat Malaysia menuntut pampasan==
Rakyat Malaysia juga pernah menuntut wang pampasan daripada kerajaan Jepun . Ini berikutan dari pembunuhan orang awam di [[Lenggeng]], [[Negeri Sembilan]] dan di [[Terengganu]]. Mereka yang terlibat masih hidup dan dapat menceritakan tragesi tersebut dan telah disiarkan dalam akhbar mungguan Bacaria.. Ada bukti-bukti bertulis orang [[Cina]] di [[Lenggeng]] telah dibunuh dengan kejam. Tetapim sehingga kini belum mendapat sebarang pampasan.
 
Anehnya mereka tidak pula meminta pampasan dari negara Barat yang juga pernah menjajah di sana.
 
==Bacaan tambahan==
*{{en}} [http://www.yasukuni.or.jp/english/ SitusLaman resmiweb rasmi]
*{{en}} [http://www.japantimes.co.jp/cgi-bin/getarticle.pl5?nn20041220f1.htm ''The Japan Times'' - "Chief Yasukuni priest brings business savvy to shrine"]
 
{{jepun-stub}}
 
[[Kategori:Jepun]]