KRI Ajak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''KRI- Ajak (653)''' merupakan [[kapal perang]] peronda[[tentera lajulaut angkatanIndonesia]] jenis [[tenterakapal]] lautperonda anti kapal selam yang sentiasa bersedia mempertahankan negara pulau [[Indonesia]].
 
[[Kapal]] '''KRI Ajak''' milik Indonesia merupakan kapal kelas Andau (PB 57 Mk II) jenis kapal peronda anti kapal selam. KRI Ajak memenuhi keperluan Indonesia dan berperanan mempertahankan Indonesia dari kapal-kapal musuh. KRI Ajak dibina oleh ''Lurssen Werft, Bremen''. Ia dilancarkan pada 1989. KRI Ajak merupakan kapal yang dipertingkatkan keupayaannya berbanding kelas kapal sebelumnya. Sebahagian peralatan dan badan kapal dibina di Jerman dan dipasang di Indonesia. Ia dibina oleh syarikat binaan ''Lurssen, Vegesack, [[Jerman]]'' dan ''P.T. PAL SY, Surabaya''.
{{stub}}
 
Kapal lain dalam kelas yang sama adalah [[KRI Andau]], [[KRI Singa]], [[KRI Tongkak]], dan [[KRI Ajak]].
 
KRI Ajak mempunyai 53 orang anak kapal termasuk pegawai. KRI Ajak dilengkapi untuk misi anti kapalselam"anti-submarine warfare".
 
Kapal KRI Ajak sepanjang 58.1 [[meter|m]]; 7.62meter * 2.75meter ( 190.6 kaki panjang * 25 kaki * 9 kaki) mempunyai kelajuan bertempur pada 27.25. KRI Ajak mempunyai seseran 423 tan penuh.
 
==TORPEDO==
 
2 tiub torpedo 21 inci berkembar.
==PELURU BERPANDU==
 
Tiada maklumat
 
==MERIAM==
 
Meriam utama [[kapal perang]] KRI Ajak yang dipasang pada dek hadapan, adalah meriam tunggal Bofor 57 mm/70 kaliber yang mampu memuntahkan 200 biji/minit pada jarak 17 km ( 9.3 batu nautikal) menawarkan pertahanan udara jarak-dekat terhadap pesawat sayap kekal dan pesawat sayap berputar dan terhadap peluru berpandu anti-kapal yang datang. Berat termasuk sarung "weight to shell" 2.4 kg.
 
Terdapat juga satu mesingan 40 mm dan dua mesingan 20 mm.
 
==PENANGKIS "COUNTERMEASURES"==
 
Sonar: PHS-32 hull mounted MF
EW: DR-2000 S3 intercept, Dagie decoy RL
 
 
KRI Ajak dilengkapi dengan sistem pemintas EW: DR-2000 S3 dengan sistem pelancar umpan chaff ''Dagie decoy RL''.
 
==PENGESAN==
 
KRI Ajak memiliki sonar pengesan pada badan kapal PHS-32 ('ML').
 
==TUJAHAN ==
 
Kapal KRI Ajak mempunyai dua enjin disel yang disambung kepada dua gandar yang menghasilkan 8,260 bhp secara berterusan dengan kelajuan 27.25 knot.
 
== Pegawai pemerintah KRI Ajak ==
 
== Pautan luar ==
*