Sulaiman bin Abdul Malik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k robot Adding: ar, es, fr, gl Modifying: id
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Sulaiman mengambil alih tampuk pemerintahan selepas penentangan politik oleh [[Al-Hajjaj bin Yusuf]]. Walau bagaimanapun, Al-Hajjaj meninggal dunia pada tahun [[714]]. Hal ini memberi peluang kepada Sulaiman untuk menghapuskan musuhnya. Antaranya ialah [[Qutaibah bin Muslim]], [[Musa bin Nusair]], dan [[Muhammad bin Qasim]]. Kesemua mereka dipenjara sebelum dibunuh.
 
Semasa pemerintahannya, beliau melantik Umar ibni Abd Aziz sebagai menteri kanannya. Pada masa pemerintahan beliau, penaklukan dijalankan di kawasan pergunungan di [[Iran]]. Sulaiman juga mengarahkan supaya [[Constantinople]] diserang, tetapi serangan ini tidak membuahkan hasil. Di dalam negeri pula, beliau mengarahkan supaya perigi dibina di [[Makkah]] untuk jemaah [[haji]]. Beliau juga menguatkuasakan undang-undang wajib [[Solat|bersembahyang]]. Imej Sulaiman menjadi buruk selepas peristiwa pembunuhan tiga panglima perang terbabit.
 
Dia memerintah selama dua tahun tetapi memecahkan tradisi apabila melantik [[Umar ibni Abdul Aziz]] walaupun ditentang oleh saudara terdekatnya.