Juara Lagu Kategori Balada: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 168:
* LY dan Baiduri merupakan pasangan suami isteri pertama menang kategori ini menerusi lagu "Aku Cinta Padamu", juga bertanding pada 1999 menerusi lagu "Syurga Di Hati Kita". Ajai & Nurul Wahab - "Selagi Ada Cinta" merupakan calon lain yang turut bergelar suami isteri ketika bertanding menerusi lagu ciptaan bersama. Hanya Aubrey Suwito - "Gemilang" dan isterinya Lin Li Zhen - "Awan Yang Terpilu" yang bertanding menerusi lagu ciptaan sendiri masing-masing pada tahun 2005.
* [[Ziana Zain]] merupakan finalis yang bertanding pada edisi pertama kategori ini diwujudkan dan beliau turut bertanding pada edisi terakhir kategori ini diadakan.
* Lagu "Getaran Cinta Di Jiwa" nyanyian [[Liza Hanim]] masih kekal sebagai lagu yang paling lama berada dalam carta Muzik-muzik sehingga kini iaitu 5451 minggu keseluruhan pada 1997 hingga awal 1998 diikuti oleh lagu "UsangPurnama Merindu" ([[RahimSiti MaarofNurhaliza]]) kekal dalam carta selama 4948 minggu pada tahun 1994-19951999. Lagu "Puncak Kasih", "Purnama Merindu", "Lamunan Terhenti" pula merupakan pemenang kategori yang paling lama menjuara carta Muzik-muzik iaitu 2117 minggu keseluruhan diikuti oleh lagu "Kau Kekasihku" (Siti Nurhaliza) yang menjadi juara selama 16 minggu.
* Hanya "Jerat Percintaan", "Seandainya Masih Ada Cinta" dan "Izinku Pergi" merupakan pemenang kategori yang turut berjaya menang anugerah Lagu Terbaik di [[Anugerah Industri Muzik]].
* "Menyemai Cinta Bersamamu", "Keabadian Cinta", "Selagi Ada Cinta" dan "Awan Yang Terpilu" merupakan lagu-lagu yang tewas dalam kategori ini tetapisungguhpun berjaya menangmeraih anugerah Lagu Terbaik di [[Anugerah Industri Muzik]].
* Sehingga 2012, hanya lagu "Pada Syurga Di Wajahmu" dan "Bunga-bunga Cinta" yang pernah dinyanyikan semula oleh penyanyi asalnya di pentas AJL sebagai persembahan selingan (pembukaan). Bagaimanapun, lagu yang pernah tewas juga pernah disampaikan secara selingan di AJL iatu "Madah Berhelah" dalam medley interlud AJL 25.
[[Kategori: Muzik]]