Media: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MrNeutral (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Tsar (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh MerlIwBot
Baris 1:
'''Media''' (atau media penyiaran) merupakan sejenis cara [[komunikasi]] yang membolehkan maklumat disebarkan kepada [[masyarakat]], melalui [[radio]], [[televisyen]], [[suratkhabar]], [[majalah]], [[filem]], dan juga [[internet]]. Istilah ini telah dicipta pada tahun 1920-an ketika rangkaian radio serta jaringan suratkhabar dan majalah mula boleh didapati dengan mudah di merata tempat.
Kata '''Media''' berasal dari Bahasa Latin yakni “medius atau medium” yang bermaksud perantara atau pengantar. Dalam Bahasa Arab media difahami sebagai "perantara atau pengantar mesej dari pengirim kepada penerima mesej". Dengan demikian media boleh disimpulkan sebagai sumber penyebar informasi atau penyalur mesej.
 
== Media BaruInternet ==
Semasa [[dekad]] terakhir [[abad]] ke-20, kelahiran [[Internet]] dan ''[[WWW|World Wide Web]]'' menandakan era baru dalam bidang media, apabila sesiapapun boleh mendapat pendedahan seluas liputan media penyiaran. Untuk pertama kalinya, sesiapa sahaja yang mempunyai [[laman web]] boleh 'berucap' kepada 'pendengar' di seluruh dunia, walaupun melayan jumlah trafik yang tinggi masih menelan belanja besar. Akan tetapi, mungkin dengan adanya [[teknologi]] [[rakan-ke-rakan]] (P2P), kos [[lebar jalur]] (''bandwidth'') akan menurun.
Media baru adalah istilah yang dimaksudkan mencakupi kemunculan digital, komputer, atau jaringan teknologi informasi dan komunikasi di akhir abad ke-20. Media baru secara khusus tidak lari dari fungsi atau tujuan asal media itu sendiri cuma sebahagian besar teknologi yang digambarkan sebagai “media baru” adalah digital, seringkali memiliki karakteristik yang boleh dimanipulasi, bersifat jaringan, padat, mampat, dan interaktif. Beberapa contoh media baru iaitu internet, website, komputer multimedia, permainan komputer, CD-ROMS, dan DVD. Media baru bukanlah televisyen, filem, majalah, buku, atau terbitan berasaskan kertas.
 
== Lihat juga ==
*[[Daftar Stesen Televisyen Malaysia]]
*[[http://eydaums.blogspot.com/2010/11/definisi-media-dan-pengaruhnya.html/ Media]]
*[[Daftar Suratkhabar Malaysia]]
*[[http://en.wikipedia.org/wiki/New_media/ New Media]]
<br>
----