Jeanne Abdullah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Siber79 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Siber79 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Jeanne Abdullah''' (lahir sebagai '''Jean Danker''' pada [[29 Julai]] [[1953]] di [[Kuala Lumpur]]) merupakan isteri [[Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi|Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi]]. Beliau sebelum ini adalah penganut [[Kristian]], bersekolah di [[Sekolah Menengah Assunta]], di [[Kuala Lumpur]] dan merupakan anak sulung daripada empat adik beradik.
 
Jeane merupakan wanita paling bertuah di [[Malaysia]] kerana menjadi [[wanita pertama Malaysia]] yang ke-5. Beliau bernikah dengan [[Abdullah Ahmad Badawi]], [[Perdana Menteri Malaysia]] kini, yang lebih mesra dikenali dengan panggilan "Pak Lah", dalam satu majlis tertutup dan dihadiri oleh keluarga terdekat sahaja di [[Seri Perdana]], [[Putrajaya]] pada hari Sabtu , [[9 Jun]] [[2007]]. Hal ini dimaklumkan dalam satu sidang media. Pada Mac 2007, wartawan [[TV3]] telah bertanya tentang khabar angin tentang perkahwinan itu kepada Pak Lah .
Baris 13:
Gambar rasmi yang dikeluarkan oleh [[Bernama]] menunjukkan Jeanne tidak ber[[tudung]] dan mempunyai wajah [[pan Asian]] sebagaimana [[Endon Mahmood]]. Endon meninggal dunia kerana penyakit [[kanser payudara]] pada 20 Oktober 2005 . Endon mempunyai darah campuran [[Melayu]] - [[Jepun]] sementara Jeanne Abdullah mempunyai darah campuran [[Perancis]].
 
Perkahwinan ini menamatkan teka-teni siapa bakal isteri kedua Paklah yang men[[duda]] sejak [[20 Oktober]] [[2005]]. Kehidupan Perdana Menteri Malaysia akan lebih sempurna dengan kehadiran seorang isteri , wanita pertama Malaysia, menjaga dan menasihati Paklah dalam kehidupan bekeluarga. Dengan ini Paklah lebih bersedia menghadapi [[Pilihan raya Malaysia ke-12]] yang mungkin diadakan pada hujung tahun 2007 atau awal 2008.
 
Perkahwinan ini merupakan satu lagu kejutan bagi rakyat [[Malaysia]]. Sebelum ini Raja Dr Nazrin Shah telah [[Perkahwinan Diraja Raja Dr Nazrin Shah|berkahwin]] dengan [[Zara Salim Davidson]].