Kubung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 15:
}}
 
'''Kubung''' merupakan([[bahasa salahInggeris]]: satu''Malayan haiwanflying mamaliaLemur'') dalamialah salah satu keluargadaripada [[haiwan]] [[kelawar]] yang boleh di dapatiterdapat di [[Malaysia]]. Nama sainsnya ''Cynocephalus variegatus''.
 
[[Malaysia]] merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai <i>kepelbagaian raya</i> "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian [[flora]] dan [[fauna]] dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies [[mamalia]], lebih 1,500 [[vertebrat]] darat, lebih 150,000 spesies [[invertebrat]], lebih 1000 spesies [[rama-rama]] dan 12,000 spesies [[kupu-kupu]], dan lebih 4,000 spesies [[ikan]] laut.
 
==Taburan==
Kubung boleh didapati di [[Malaysia]].
 
==Ciri-ciri==
Kubung adalah haiwan yang tergolong dalam golongan [[benda hidup]], [[haiwan|alam haiwan]], [[vertebrat|bertulang belakang (vertebrat)]], kelas [[Mamalia]]. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : . Kubung adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.
Kubung ialah haiwan berdarah panas, dalam kumpulan kelas [[mamalia]].
 
[[Jantung]] Kubung terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.
 
==Pembiakan==
Sebagai mamalia, Kubung berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Kubung akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.
Sebagaimana haiwan mamalia lain, Kubung membiak dengan beranak.
 
==Pengekalan==
Baris 32 ⟶ 39:
{{Senaraimamalia}}
 
 
[[Kategori:Mamalia|Kubung]]
[[Kategori:Kelawar|Kubung Mamalia]]
[[Kategori: Dermoptera]]