MediaWiki:Uploadtext/ms-nonfree: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aeonimitz (bincang | sumb.)
Laman baru: {| width="100%" cellspacing="0" cellpadding="6" style="font-size:95%; line-height: 15px; background: #fcf5f1; border: 1px solid #f5d5a5;" |- | colspan="2" bgcolor="#f2e1d7"|<big>'''Memua...
 
(Tiada perbezaan)

Semakan semasa pada 11:33, 14 Jun 2007

Memuat naik kerja yang bukan kandungan bebas, di bawah rasional kegunaan adil

Laman ini ialah untuk memuat naik kerja yang bukan kandungan bebas, di bawah rasional yakni kegunaan mereka dalam rencana Wikipedia spesifik yang mengandungi kegunaan adil. Untuk muat naik fail dari berbagai sumber, sila kembali ke muat naik pintar.

Sila baca pesanan penting ini dahulu
Matlamat dari semua projek Yayasan Wikimedia, termasuk Wikipedia, adalah untuk mengandungi kandungan bebas. Kerja yang bukan bebas mungkin hanya dimuat naik ke Wikipedia jika mereka dilindungi oleh Polisi Doktrin Pengecualian Wikipedia, dimana menentukan syarat terhad di bawah kandungan bukan-bebas boleh digunakan.

Anda patut tidak muat naik imej bukan-bebas jika terdapat jangkaan bersebab yakni imej bebas buatkan atau akan wujud. Sila sebaliknya cari imej bebas, pujuk pemilik tersebut hakcipta pada imej bukan-bebas untuk lesenkannya di bawah lesen hakcipta bebas, atau malah mencipta imej yang seluruhannya kerja anda sendiri dan lesenkannya sebagai kandungan bebas.

Mengapa saya di sini?

Kulit, ilustrasi, poster, filem, stem dan rekaan matawang, tampilan laman web, skrin game, video muzik, malah gambar promosi dan iklan, adalah berhakcipta, dengan hak ekslusif untuk gunakan mereka, untuk salin mereka, dan untuk bukan kerja pemerolehan dari mereka dipelihara kepada pemegang hakcipta. (Terdapat batasan tambahan dengan hormatnya pada stem dan matawang.) Wikipedia menghormati hakcipta dari yang lain — jangan muat naik yang melanggar hakcipta yang lain'.

Apa syarat yang terhad?

Pada umumnya, kandungan bukan-bebas dimuat naik di bawah Doktrin Pengecualian patut hanya digunakan apabila imej spesifik itu sendiri ialah penting pada rencana, bukan cuma apa yang ia paparkan. Imej itu harus tidak bergantian oleh altenatif kandungan bebas yang paparkan benda sama.

Bak kata lain, tampilan dari filem boleh diterima untuk digunakan bila berbual tentang filem itu sendiri — ia tak boleh diterima untuk gunakannya untuk berbual tentang aktres yang berlaku di dalam gambar. (Ia juga kemungkinan untuk gambar kandungan bebas dari aktres untuk diambil.)

Jika anda masih ragu-ragu, tanya pada Perbualan Wikipedia:Hakcipta/Boleh saya guna... sebelum memuat naik imej!

Lihat Wikipedia:Hakcipta, Wikipedia:Kandungan bukan-bebas, WikipediaTeg imej hakcipta, dan Wikipedia:Polisi pengunaan imej untuk keterangan penuh dari polisi perlesenan Wikipedia.

Langkah 1. Pilih nama fail yang sesuai.
  • Tukarkan nama fail destinasi ke sesuatu yang berhuraian. Jangan gunakan nama fail asal!
    Bagus: John Doe in 1997.jpg
       Teruk: IMG0592.JPG
Langkah 2. Ambil kemasukan sesuai dari pemilih lesen.

Pilih kemasukan dalam pemilih lesen yang sesuai pada imej ini.

Langkah 3. Bekalkan rasional yang berhuraian dan "kegunaan adil".

Tulis huraian jelas untuk imej yang anda memuat naik dalam kotak "sunting ringkasan". Ini harus mengandungi:

  • sumber tepat imej itu, seperti URL yang berikan lokasi pada World Wide Web dari mana yang anda muat turunnya;
  • nama penuh pengarang atau pemegang hakcipta;
  • nama rencana dimana imej ini yang untuk digunakan; dan
  • penerangan (dipanggil "rasional kegunaan adil") dari mengapa kegunaan imej ini dalam rencana spesifik itu dibenarkan tanpa kebenaran dari pemegang hakcipta.

Jika anda tidak berikan rasional terperinci untuk imej bukan-bebas dari kegunaan adil, mereka akan dipadam.