Wangsa Saljuk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pejuang bahasa (bincang | sumb.)
Pejuang bahasa (bincang | sumb.)
Baris 34:
Pada tahun [[1153]], suku [[Bangsa Turki|Turki]] [[Oghuz]] menentang Sultan Ahmed Sanjar dan berniat untuk menangkap beliau. Walaupun Sultan Ahmed berjaya melarikan diri, tetapi tiga tahun kemudian, beliau pun wafat. Kewafatan beliau pada tahun [[1156]] menyebabkan empayar Seljuk berpecah belah. Walau pun terdapat usaha untuk menyatukannya, tetapi usaha mereka terbantut kerana halangan kerajaan-kerajaan Nasrani. Atabeg [[Zengid]] dan Atabeg [[Artuqid]] hanya memegang gelaran Sultan Seljuk dan hanya memerintah [[Syria]].
 
Selepas [[Perang Salib Kedua]], panglima [[Shirkuh]] yang pernah berkhidmat dibawah [[Nur ad-Din]], menjdai gabenor di wilayah [[FatimidFatimin]] di [[Mesir]]. Beliau kemudiannya digantikan oleh [[Salahuddin Al-Ayubbi]]. Ketika kematian [[Nur ad-Din]], Salahuddin yang berkahwin dengan jandanya, menawan Syria dan mengasaskan [[Wangsa Ayyubi]]
 
Di [[Georgia]] pula, kerajaan Georgia mula memulakan serangan ke atas wilayah-wilayah Islam dan menawan bekas wilayah-wilayah Seljuk dan menghidupkan [[Kerajaan Armenia]] yang diletakkan ditampuk pemerintahan [[Leo II Armenia]] di rantau [[Anatolia]]. Khalifah [[Abbsiyah]] [[An-Nasir]] pula mula memulihkan kuasanya sebagai khalifah dan bersekutu dengan Shah [[Aladdin Tekish]] Khorezmi dari [[Empayar Parsi]] [[Empayar Khorezmi|Khorezmi]]. Persekutuan menawan kesemua wilayah-wilayah yang diperintah oleh bangsawan Turkmen ini kecuali [[Kesultanan Rom]] di kawasan [[Anatolia]]. Pada [[abad ke 13]], tentera [[Mongol]] menyerang [[Anatolia]] (sekitar [[1260]]) dan membahagikan Anatolia kepada beberpa wilayah kecil yang digelar [[Emiriah]]. Di Anatolia, Emiriah [[Beylik Anatolia]] kemudiannya menjadi pengasas kerajaan [[Turki Uthmaniyyah]].