Mezzo-soprano: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
''fächer''
Baris 1:
{{Vocal range}}
:''Bahasa melayu: Sedang dalam pembinaan''
:''English: Under construction''
'''''Mezzo-soprano''''' dalam [[bahasa Itali]] bermaksud "''soprano perantaraan''", ialah [[penyanyi]] [[perempuan|wanita]] yang lingkungan suaranya terletak di antara suara [[soprano]] dan [[alto]]. Suara mezzo-soprano kebiasaannya memanjang dari A di bawah C tengah hingga ke dua A di atas oktaf (contohnya A<sub>3</sub>-A<sub>5</sub> dalam notasi pic saintifik, di mana C tengah = C<sub>4</sub>).
 
Baris 14 ⟶ 12:
Penyanyi mezzo-soprano amat dikenali dan mahsyur untuk lagu-lagu era barok, muzik-muzik awal dan opera era barok. Mereka kerapkali berlakon untuk peranan [[Soprano#Soubret|soubret]] (salah satu jenis suara [[soprano]]) jika bunyi suara dramatik diperlukan. Pada masakini, penyanyi [[kontralto]] juga dikira sebagai mezzo-soprano.
 
== Kategori suara ''fächer'' mezzo-soprano'==
*'''Mezzo-soprano lirik ''' - Bersuara tinggi dan ringan. Boleh mencapai lingkungan atas hingga ke ketinggian di atas C tinggi (C6). Selain dari peranan yang lazim, watak lelaki muda (yang dilakonkan oleh wanita) juga ditulis untuk suara jenis ini. Jenis suara ini juga menyanyikan suara koloratura mezzo seperti peranan wanita berani karya penggubah Rossini dan opera-opera era barok. Antara peranan-perana untuk mezzo-soprano lirik termasuklah:-
:* Peranan koloratura karya penggubah Rosini seperti [[opera]] ''La Cenerentola'' dan peranan ''Rosina'' dalam ''The Barber of Seville''
:* Peranan lirik seperti ''Dorabella'' dalam [[opera]] ''Cosi fan tutte'', ''Cherubino'' dalam [[opera]] ''The Marriage of Figaro'', ''Octavian'' dalam [[opera]] ''Der Rosenkavalier''.
Di antara penyanyi-penyanyi yang tergolong dalam ''fächer'' ini adalah Janet Baker, Marilyn Horne, Frederica von Stade, Anne-Sofie von Otter dan Cecilia Bartoli.
 
*'''Mezzo-soprano dramatik''' – Bersuara penuh dan kerap berada di bawah suara penyanyi lirik mezzo, namun suara ini boleh menyanyi melangkaui muzik orkestra dengan mudah.
:* Peranan – peranan untuk suara ini termasuklah ''Azucena'' dalam ''[[Il trovatore]]'', ''Amneris'' dalam ''[[Aida]]'', ''Dalila'' dalam ''Samson et Dalila'', ''Brangäne'' dalam ''Tristan und Isolde'', dan ''Herodias'' dalam ''Salome''.
Di antara penyanyi-penyanyi yang tergolong dalam ''fächer'' ini adalah Giulietta Simionato, Fiorenza Cossotto, Olga Borodina dan Dolora Zajick.
 
==Peranan mezzo-soprano dalam opera==