Mezzo-soprano: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
''fächer''
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
k kemaskini
Baris 2:
'''''Mezzo-soprano''''' dalam [[bahasa Itali]] bermaksud "''soprano perantaraan''", ialah [[penyanyi]] [[perempuan|wanita]] yang lingkungan suaranya terletak di antara suara [[soprano]] dan [[alto]]. Suara mezzo-soprano kebiasaannya memanjang dari A di bawah C tengah hingga ke dua A di atas oktaf (contohnya A<sub>3</sub>-A<sub>5</sub> dalam notasi pic saintifik, di mana C tengah = C<sub>4</sub>).
 
Suara mezzo-sopranossoprano secara umumnya adalah lebih berat dan bernada kelam berbanding dengan suara penyanyi [[soprano]]. Namun jika dibandingkan dengan penyanyi [[alto]] (juga dikenali sebagai [[kontralto]]), resonan suara mezzo-soprano adalah lebih tinggi lingkungannya.
 
Istilah ''Dugazon'' dan ''Galli-Marié'' (diambil dari nama 2 [[penyanyi]] terkenal Louise-Rosalie Lefebvre dan Célestine Marié) digunakan untuk merujuk kepada suara mezzo-soprano ringan. Suara penyanyi [[kastrato]] yang berada dalam lingkungan suara mezzo-soprano dikenali sebagai ''mezzo-soprano kastrato'' atau ''mezzista''.
 
Penyanyi mezzo-soprano kebiasaannya adalah peranan wanita ke-2 untuk [[opera]] kecuali beberapa [[opera]] seperti karya ''Georges Bizet'' berjudul ''Carmen'', peranan Rosina, hasil karya penggubah ''Gioacchino Rossini'' untuk [[opera]] ''The Barber of Seville'' dan beberapa lagi.
 
Peranan lazim untuk penyanyi mezzo-soprano termasuklah sebagai ahli sihir, jururawat, wanita yang pintar seperti peranan Azucena dalam [[opera]] karya [[Verdi]] yang berjudul ''[[Il trovatore]]''. Penyanyi mezzo juga kerap diberi peranan sebagai lelaki muda (berpakaian dan bergaya seperti lelaki, dalam [[bahasa Inggeris]] dipanggil ''trouser role'') seperti peranan Cherubino, hasil karya penggubah [[Mozart]] untuk [[opera]] berjudul '' Le Nozze di Figaro'' dan juga sebagai watak wanita bersikap dengki seperti peranan Amneris dalam [[opera]] gubahan [[Verdi]] berjudul ''[[Aida]] ''.
 
Penyanyi mezzo-soprano amat dikenali dan mahsyur untuk lagu-lagu era barok, muzik-muzik awal dan opera era barok. Mereka kerapkali berlakon untuk peranan [[Soprano#Soubret|soubret]] (salah satu jenis suara [[soprano]]) jika bunyi suara dramatik diperlukan. Pada masakini, penyanyi [[kontralto]] juga dikira sebagai mezzo-soprano.
 
== Kategori suara ''fächer'' mezzo-soprano'==
Baris 116:
*The Witch (''Into the Woods'')
*Ulla (''The Producers'')
 
==Rujukan==
<div class="references-small"><references/></div>
 
==Lihat juga==
Baris 142 ⟶ 139:
* {{en}} [http://en.wikipedia.org/wiki/Passaggio Passaggio]
* {{en}} [http://en.wikipedia.org/wiki/Timbre Timbre]
 
 
 
==Pautan luar==