Peluru berpandu Skybolt ALBM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[en:Skybolt ALBM]]
 
Peluru berpandu Douglas '''GAM-87A''' ''Skybolt'' merupakan [[peluru berpandu balistik]] lancar di udara (ALBM) yang dimajukan lewat pada penghujung tahun 1950an. Ia bertujuan untuk memberikan penempatan "lebih selamat"untuk pasukan peluru berpandu [[USAF]], pada pasukan pengebomnya dan bukannya pada [[simpanan peluru berpandu]] kekal. Beberapa siri ujian yang berakhir dengan kegagalan mengakibatkan pembatalannya, memuskilkan pihak [[United Kingdom|British]] yang baru sahaja menyertai program ini.
 
Pada tahun 1958 beberapa kontraktor [[Amerika Syarikat]] membuktikan bahawa peluru berpandu balistik yang besar boleh dilancarkan daripada pesawat pengebom strategik pada atitude tinggi. Dengan menggunakan sistem [[navigasi angkasa]] untuk pembetulan dalam penerbangan pada pelantar [[kendalian [[pemanduan inert|pemanduan inert "inertial guidance"]], serupa dengan sistem [[SLBM]] kepunyaan [[angkatan laut Amerika Syarikat]], mencapai ketepatan yang setanding dengan sistem peluru berpandu darat sedia ada.
 
USAF berminat, dan mengeluarkan tawaran ""tender" untuk memajukan sistem tersebut pada tahun 1959. [[Douglas Aircraft]] menerimamendapat kontrak utama pada May, dan kemudiannya subkontrak kepada (sistem panduan)[[Northrop]], (tujahan) [[Aerojet General]], dan pesawat kemasukan semula) [[General Electric]]. Pada awalnya dikenali sebagai WS-138A, pada tahun 1960 projek tersebut diberi nama GAM-87 Skybolt.
 
Pada masa yang sama, [[Royal Air Force]] berhadapan dengan masalah berkaitan projek peluru berpandu mereka, [[ICBM]] [[peluru berpandu Blue Streak|Blue Streak]]. Bukan sahaja peluru berpandu tersebut siap terlalu lewat dan melebihi budget yang ditetapkan, tetapi kakangan kawasan tanah yang terdapat di kepulauan [[United Kingdom]] bereeti ianya agak mudah bagi pihak [[USSR]] untuk mencari, dan dengan itu menyerang, tempat simpanan tersebut. Mereka merasakan bahawa Skybolt akan memberikan sistem penempatan yang lebih selamat, sementara pada masa yang sama membenarkan armada [[pengebom V]] agar terus menjadi ancaman bermakna, dengan jarak bersedia yang jauh mengekalkan mereka dari sistem pertahanan [[PVO Strany]] yang semakin meningkat. Ini bererti peluru berpandu bersedia [[peluru berpandu Blue Steel|Blue Steel II]] boleh diganti pada masa yang sama. Perdana Menteri MacMillan berjumpa dengan Presiden Eisenhower dan bersetuju untuk membeli 144 Skybolts untuk RAF, dan kedua-dua projek peluru berpandu Blue Streak dan Blue Steel dibatalkan.
 
Peluru berpandu GAM-87 merupakan peluru berpandu balistik berenjin motor roket bahan api pepejal dua tahap. Setiap B-52H mampu membawa empat peluru berpandu, dua di bawah setiap sayap pada pylon seiring, sementara [[Avro Vulcan]] membawa satu pada pylon yang lebih kecil. Peluru berpandu tersebut dilengkapi dengan kon ekor untuk mengurangkan geseran ketika berada pada pylon, yang akan dibuang seketika selepas digugurkan dari kapal terbang. Selepas habis bakar tahap pertama, Skybolt meluncur untuk seketika sebelum tahap kedua menyala. Kawalan tahap pertama melalui pergerakan ridip ekor, sementara tahap kedua dilengkapi dengan muncung "gimballed nozzle".