Hospital Tengku Ampuan Afzan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Hospital Tengku Ampuan Afzan''' sudahmerupakan sinonimsebuah dengan penduduk[[hospital]] di sekitar[[Kuantan]], Kuantan[[Pahang]]. Hospital ini turut digunakan oleh pelajar [[Universiti Islam Antarabangsa Malaysia|UIAM]] kampus Kuantan untuk membuat kajian atau praktikal.
 
== Sejarah ==
Perkhidmatan Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) bermula pada tahun 1904, sebagai sebuah Hospital Daerah yang dikenali sebagai Rumah Sakit Umum Kuantan. Hospital ini telah dinaikkan taraf kepada Hospital Besar pada tahun 1955 setelah bandar Kuantan diistiharkan sebagai ibu negeri Pahang. Bangunan HTAA yang ada sekarang dibina di atas tapak yang sama seluas 40.1 ekar.
 
== Lokasi ==
Hospital ini terletak berhampiran [[Taman Esplanade]] iaitu berhadapan dengan [[Sungai Kuantan]]. Hospital ini terletak di Jalan Tanah Putih yang menghala ke Gambang.
 
== Perasmian ==
Hospital ini telah dirasmikan oleh KDYMM [[Sultan Pahang]], Sultan Haji Ahmad Shah pada 3 November 1995. Pada majlis tersebut, KDYMM Tuanku telah perkenan duli menamakan hospital ini sebagai '''Hospital Tengku Ampuan Afzan'''.
 
== Objektif ==
Untuk menyediakan perkhidmatan perubatan yang cekap, berkemampuan dan saksama kepada semua golongan masyarakat melalui penggunaan teknologi yang sesuai serta memenuhi kehendak alam sekitar dan kehendak pelanggan; dengan penekanan kepada kualiti, inovasi, promosi kesihatan dan menghormati harga diri serta menggalakkan tanggungjawab individu dan penyertaan komuniti terhadap kehidupan yang berkualiti; bagi mencapai wawasan Malaysia sebagai sebuah negara yang mempuyai individu, keluarga dan masyarakat yang sihat.
 
== Pautan Luarluar ==
[* [http://htaa.moh.gov.my/index.php| Laman Rasmirasmi HTAA]]
 
[[Kategori:Hospital Didi Malaysia|Tengku Binaan dan struktur di Pahang|Ampuan HospitalAfzan]]
[[en:Hospital Tengku Ampuan Afzan]]