Orbit rendah Bumi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
fr
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
sa'''Orbit Rendah Bumi''' atau dalam bahasa Inggeris ''Low Earth Orbit'' (LEO) adalah [[orbit]] yang mana objek seperti [[satelitesatelit]] berada di bawah [[orbit antara bulatan|orbit antara bulatan "intermediate circular orbit"]] (ICO) dan jauh lebih rendah berbanding [[orbit geopegun]], tetapi biasanya sekitar [[1 E5 m|350]] - [[1 E6 m|1400]] kilometer di atas permukaan [[bumi]]. Orbit yang lebih rendah daripada aras ini menjadi tidak stabil, dan orbitnya akan reput dengan cepatnya disebabkan geseran dengan ruang udara. SateliteSatelit dalam LEO bergerak pada ca. 27,400 kilometer/jam (8 kilometer/sesaat), ini bersamaan dengan satu putaran dalam ca. 90 minit.
 
Orbit rendah bumi merupakan batu loncatan kepada pengembaraan melampaui orbit dan juga amat berguna untuk [[satelitesatelit komunikasi]] disebabkan kedudukannya berhampiran permukaan [[bumi]]. Ia memerlukan sedikit tenaga untuk meletakkan satelitesatelit pada LEO dan satelitesatelit juga hanya memerlukan pemancar berkuasa rendah untuk penghantaran data, kelemahannya adalah jaringan satelitesatelit yang diperlukan untuk memberikan perkhidmatan berterusan. SateliteSatelit [[Pengesan penderiaan jauh]] juga sering berada di LEO disebabkan butiran yang lebih jelas boleh di dapati.
 
Selain itu, [[peluru berpandu balistik]] sering juga mencecah orbit rendah bumi dalam usaha meningkatkan lagi jarak tembakan mereka terhadap musuh.
Baris 12:
 
==Lihat juga==
[[telepon satelitesatelit]]