Protokol komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dekoelie (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Apabila digunakan dalam [[sainsSains komputerKomputer]], '''protokol''' adalah kebiasaan atau standard yang mengawal atau membolehkan pautan, [[komunikasi]], dan perpindahan data antara dua perkakasan komputer. Protokol boleh digunakan oleh perkakasan, perisian, atau kedua-dua sekalinya. Pada tahap terendah, protokol mentakrifkan sambungan perkakasan.
 
Penerimaan meluas dan perkembangan [[protokol komunikasi]] adalah diperlukan sebelum kewujupankewujudan [[Internet]], dan merupakan penyumbang utama kepada keupayaan dan kejayaan Internet.
 
[[Protokol kawalan pemancar|Protokol kawalan pemancar "(''Transmission Control Protocol"'')]] (atau TCP) merupakan protokol pertama di antaranya, dan istilah [[TCP-IP]] merujuk kepada kumpulan protokol penting yang sering digunakan
 
Kebanyakan protokol komunikasi disediakan dalam dokumen [[Permohonan untuk teguran|Permohonan untuk teguran "(''Request for Comments"'') (RFC)]] bagi [[IETF|Pasukan petugas kejuruteraan Internet "(''Internet Engineering Task Force"'')]] atau IETF.
 
[[Pemprograman berasaskan objek|Pemprograman berasaskan objek "(''Object-oriented programming"'')]] telah menambah penggunaan istilah ini untuk merangkumi [[Protokol pemprograman berasaskan objek]] yang digunakan untuk sambungan dan berkomunikasi antara objek.
 
[[en:Protocol (computing)]]