Hindia Timur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hafrul (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hafrul (bincang | sumb.)
Baris 14:
 
== Sejarah ==
Eksplorasi kawasan ini oleh kuasa-kuasa [[Eropah]] bermula pada akhir [[abad ke-15]] dan awal [[abad ke-16]], diketuai oleh [[penjelajah]] [[Portugis]]. Kawasan ini menjadi sumber penting untuk barang-barang niagadagangan, terutamanya [[kapas]], [[pewarna indigo]], dan [[rempah]] selepas penubuhan syarikat-syarikat perniagaan Eropah untuk kegunaan yang tertentu: antaranya [[Syarikat Hindia Timur British]] dan [[Syarikat Hindia Timur Belanda]], pada [[abad ke-17]].
 
Dunia baruBaru, yakni benua Amerika, dipercayai merupakan bahagian yang paling timur Indies oleh penjelajah [[Christopher Columbus]], yang mengabaikan jarak diantaa Eropah ke Asia. Kemudiannya, untuk mengelak kekeliruan, Dunia baru digelar Indies Barat. Manakala, Indies yang sebenar menjadi "Indies Timur".
 
Dunia baru, yakni benua Amerika, dipercayai merupakan bahagian yang paling timur Indies oleh penjelajah [[Christopher Columbus]], yang mengabaikan jarak diantaa Eropah ke Asia. Kemudiannya, untuk mengelak kekeliruan, Dunia baru digelar Indies Barat. Manakala, Indies yang sebenar menjadi "Indies Timur".
 
==Lihat juga==