Langkasuka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}
'''Langkasuka''' atau juga dikenali sebagai ''Lang-ya-shiu, Lang-chia-shu'' (China), ''Langasyuka'' (Arab) dan ''Ilangasoka'' (inkripsi Tangore) yang terletak di kawasan yang dikenali sebagai [[Pattani]] (dahulunya Kedah). Langkasuka ialah sebuah kerajaan [[Hindu]] [[Melayu]] silam yang terletak di [[Semenanjung Malaysia]]. Kerajaan ini bersama-sama dengan Kerajaan [[Kedah Tua]] berkemungkinan merupakan kerajaan yang terawal sekali di [[Tanah Melayu]]. Mengikut satu sumber, kerajaan ini diasaskan pada kurun ke-2 masihi. Legenda orang Melayu mendakwa bahawa Langkasuka diasaskan di [[Kedah]], dan kemudian berpindah ke [[Pattani]]. Adalah dipercayai yang [[Langkawi]] mendapat namanya daripada perkataan Langkasuka. Sumber-sumber sejarah tidak banyak tetapi mengikut satu rekod sejarah [[Dinasti Liang]] [[China]] (500 M) merujuk kerajaan itu sebagai "Langgasu" yang diasaskan pada kurun pertama masihi.
 
'''Langkasuka''' ialah sebuah kerajaan [[Hindu]] [[Melayu]] silam yang terletak di [[Semenanjung Malaysia]]. Kerajaan ini bersama-sama dengan Kerajaan [[Kedah Tua]] berkemungkinan merupakan kerajaan yang terawal sekali di [[Tanah Melayu]]. Mengikut satu sumber, kerajaan ini diasaskan pada kurun ke-2 masihi. Legenda orang Melayu mendakwa bahawa Langkasuka diasaskan di [[Kedah]], dan kemudian berpindah ke [[Pattani]]. Adalah dipercayai yang [[Langkawi]] mendapat namanya daripada perkataan Langkasuka. Sumber-sumber sejarah tidak banyak tetapi mengikut satu rekod sejarah [[Dinasti Liang]] [[China]] (500 M) merujuk kerajaan itu sebagai "Langgasu" yang diasaskan pada kurun pertama masihi.
 
Nama Langkasuka juga ada disebut dalam tulisan-tulisan Melayu dan [[Jawa]], sementara tulisan-tulisan dari China pernah menyebut sebuah negeri iaitu ''Lang-ya-hsiu'' atau ''Lang-chia-shu''. Pada tahun [[515|515 M]] Raja [[Bhagadatta]] menjalinkan hubungan dengan China. Hubungan itu dikukuhkan lagi dengan duta-duta dihantar pada tahun [[523]], [[531]] dan [[568]] masihi. Pada kurun ke-12, Langkasuka merupakan negeri naungan kepada Kerajaan [[Srivijaya]] dan pada kurun ke-15 ia digantikan dengan [[Kerajaan Pattani]].