Jadual Penempatan Fail: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Helmi (bincang | sumb.)
Helmi (bincang | sumb.)
Baris 82:
===Extended Partition dan logical Drive===
 
Selain daripada meningkatkan struktur fail sistem FAT itu sendiri,selari dengan perkembangan laluan membenarkan untuk meningkatkan maksimum yang mungkin simpanan ruang FAT untuk mempunyai beberapa partition disk.Sebenarnya, Satu (1) cakra keras boleh menyesuaikanmenampung sehingga 4 ''partition,dimasukkan struktur partition table yang telah terpasang dalam master boot rekod.Bagaimanapun,dengan pilihan rekaan DOS hanya akan menggunakan partition yang berlebel sebagai'active',yang mana juga master boot kod akan boot.Ia tidakMaklumat akantentang mustahil untuk create beberapa'primary' DOS partition'' menggunakanatau DOSpecahan toolcakeras dan(cakera toolkeras) pihakterdapat ke-3 sekurnag-kurangnya akan memberi amaran sepertidalam skimMBR tidak(Master sesuaiBoot denganRecord) DOScakeras.
 
Untuk proses ''Boot'', DOS hanya akan memilih pecahan cakeras yang sudah ditanda 'active' sahaja.
Untuk membenarkan penggunaan partition yang lebih dalam cara yang sesuai,partition jenis yang baru telah diperkenalkan(dalam MS-DOS 3.2 dalam Januari 1986)extended partition,yang mana sebenarnya hanya kandungannya partition tambahan yang dipanggil logical drive.Sebenarnya hanya 1 logical drive yang dibenarkan didalam,membenarkan hard disk sehingga 64MB.Dalam MS-DOS 3.3(dalam ogos 1987)had ini telah bertambah sehingga 24 drive,ia mungkin datang dari letter-base yang wajib C:-Z:disk yang bernama.Logical drive telah digambarkan dengan pada disk struktur dimana sama dengan master boot rekod,kemungkinanuntuk menyenangkan untuk mengekod,dan ia telah dirantai/nested dalam 1 cara yang sama dengan Russian matryoshka dolls.Hanya 2 extended partition yang dibenarkan.
 
FDISK ialah program yang biasa digunakan untuk memecahkan cakeras kepada beberapa pecahan. Bagaimanapun, seperti biasa, terdapat banyak program alternatif dari pihak ketiga yang boleh didapati. Malahan terdapat produk yang diberi percuma (freeware) oleh sesetengah pengaturcara. Kebanyakkan program alternatif ini jauh lebih mudah digunakan dari FDISK atau program pewarisnya, DISKPART.
 
Untuk membenarkan penggunaan partition yang lebih dalam cara yang sesuai,''partition'' atau pecahan jenis yang baru telah diperkenalkan(dalam MS-DOS 3.2 dalam Januari 1986). Pecahan jenis baru ini dipanggil ''extended partition'' (pecahan lanjutan?). Pecahan jenis ini juga dipanggil dipanggil logical drive.
 
-----------------------------------------------------
 
UntukPada membenarkan penggunaan partition yang lebih dalam cara yang sesuaiawalnya,partition jenis yang baru telah diperkenalkan(dalam MS-DOS 3.2 dalam Januari 1986)extended partition,yang mana sebenarnya hanya kandungannya partition tambahan yang dipanggil1 logical drive.Sebenarnya hanya 1 logical drive yang dibenarkan didalam,membenarkanboleh hardmengambil diskruang sehingga 64MB.Dalam MS-DOS 3.3(dalam ogos 1987)had ini telah bertambah sehingga 24 drive,ia mungkin datang dari letter-base yang wajib C:-Z:disk yang bernama.Logical drive telah digambarkan dengan pada disk struktur dimana sama dengan master boot rekod,kemungkinanuntuk menyenangkan untuk mengekod,dan ia telah dirantai/nested dalam 1 cara yang sama dengan Russian matryoshka dolls.Hanya 2 extended partition yang dibenarkan.
 
Sebelum pengenalan kepada extended partition,beberapa kawalan hard disk(pada masa itu board yang berasingan,sejak IDE yang biasa tidak wujud lagi)boleh membuat hard disk yang besar muncul sebagai 2 disk yang berasingan.Sebagai alternetif,perkakasan driver yang istimewa, macam Ontrack Disk Manager boleh diinstall untuk tujuan yang sama.