Sunnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 43 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q234764
Baris 16:
Melalui [[penyelidikan]] tentang para penyampai Hadis (isnad), cendekiawan-cendekiawan sains Hadis telah mencipta sebuah sistem untuk mengetahui kategori-kategori Hadis yang berbeza, serta bagaimana menilai teksnya (matn) supaya dapat menentukan adakah teks itu betul, baik, lemah, atau palsu. Terdapat sebuah tradisi tentang kedua-kedua [[biografi]] sejarah ([[Ilm ar-Rijal]]) Nabi Muhammad s.a.w. serta juga tentang bagaimana mengesahkan hadis — [[isnad]] atau "bahan sokongannya".
 
== Sunnah Fardhu dan fiqhSunnah Sunnat ==
Sunnah adalah amalan Nabi untuk memenuhi kehendak Allah iaitu untuk semua manusia beriman kepadaNya, terdapat 2 hukum iaitu Fardhu/Wajib dan Sunat. Amalan Sunnah yang fardhu ialah 5 Rukun Islam dan amalan sunnah yang sunat termasuk menyimpan janggut, dsb.
Sunnah harus dibezakan daripada kedua-dua [[fiqh]] yang merupakan pendapat-pendapat para pakar [[undang-undang]] klasik serta juga [[al-Quran]] yang merupakan [[wahyu]] yang tidak tercatat. Ia merupakan salah satu [[Senarai istilah Islam dalam bahasa Arab|daripada banyak istilah dalam agama Islam yang susah diterjemahkan]] tanpa kehilangan maksudnya. Sejarah merumitkan [[penterjemahan]] lagi kerana andaian-andaian yang berbeza terhadap Sunnah menguasai Islam pada zaman-zaman yang lalu.
Amalan Sunnah yang pertama selepas mengucapkan Syahadah ialah mengajak Kebaikan dan mencegah Kemunkaran. Kemunkaran terbesar ialah manusia tidak mengaku Tiada Tuhan selain Allah dicegah dengan mengajak mereka mengucap Syahadah.
<!--- menyorokkan BI
 
== Early Sunni scholars ==
Early Sunni scholars often considered the Sunnah as being equivalent to the sira, as the hadith were poorly validated, and contemporary commentators on Muhammad’s life were better known. As the hadith came to be better documented, and the scholars who validated them gained in prestige, the sunnah came to be known mostly through the hadith, especially as variant or fictional biographies of Muhammad spread, in part from the Christian world, some of them very slanderous. Classical Islam often equates the sunnah with the hadith.