Kapal utama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
Membuang semua isi kandungan daripada laman
Baris 1:
'''Kapal utama''' bagi [[angkatan laut]] adalah kapalperang "penting"; yang mempunyai perisai dan [[kuasa tembak]] paling kuat. Biasanya tidak terdapat syarat khusus bagi pengelasan, tetapi ia adalah konsep berguna apabila memikirkan berkenaan [[strategi]], sebagi contoh untuk membandingkan kekuatan tentera laut di [[pentas operasi]] tanpa terpaksa tenggelam dalam perincian berkenaan berat tan dan ukurlilit meriam. Kapal utama biasanya merupakan kapal utama atau memimpin sesebuah armada.
 
Pada [[abad ke 20]], terutamanya dalam [[Perang Dunia I]] dan [[Perang Dunia II]] , kapal utama biasa adalah [[kapal tempur]], [[krusir tempur]], dan dalam [[Perang Dunia II]], [[kapal induk]]. Kesemua kapal di atas hampir kepada 20,000 tan sesaran atau lebih. [[Kruiser berat]], sungguhpun merupakan kapal penting, tidak dianggap kapal utama. Semasa [[Perang Dingin]], kapal [[kruiser tempur kelas Kirov]] Soviet mempunyai berat sesaran cukup berat bagi menyaingi kapal utama era Perang Dunia II, kemungkinannya mengtakrifkan kapal kruiser tempur bagi era tersebut. Pada [[abad ke 21]], kapal induk adalah kapal utama terakhir, dengan kuasa tembakan ditakrifkan di geladak dan kapal terbang setiap dek, bukannya meriam dan kaliber.
 
Takrifan "kapal utama" diresmikan dalam perjanjian menghadkan pada [[1920-an]] dan [[1930-an|30-an]]; lihat [[Perjanjian Tentera Laut Washington]], [[Perjanjian Tentera Laut London]], dan [[Perjanjian Tentera Laut London Kedua]].
 
Sebelum kegunaan tentera laut logam sepenuhnya pada akhir [[abad ke 19]], kapal utama adalah kapal perang [[Tahap Pertama]], [[Tahap Kedua|Kedua]] atau [[Tahap Ketiga|Ketiga]]:
* Tahap 1: 100 atau lebih meriam, biasanya dibawa di atas tiga atau empat [[dek]]. Kapal empat dek cenderung menghadapai masaalah dengan garis air dan dek di bawah jarang mampu menembak kecuali ketika laut tenang.
* Tahap 2: 90-98 meriam
* Tahap 3: 64 hingga 80 meriam (walaupun Tahap 3, 64-meriam agak kecil dan tidak begitu banyak pada mana-mana era).
 
[[Friget]] merupakan kapal tahap empat atau lima; [[korvet]] merupakan kapal tahap enam.
 
Lihat juga [[Kapal tahap barisan]]
 
==Kapal utama dalam cereka dan budaya popular==
 
Dalam kebanyakan alam [[fiksen sains tentera]], kapal utama dianggap kapal perang bersaiz friget atau lebih besar.
 
Dalam alam [[Star Wars]], "kapal utama" merujuk kepada sebarang kapal bintang melebihi 100 meter panjang.
 
Dalam alam [[Battlestar Galactica]], [[Battlestar|Battlestars]] merupakan kapal utama besar yang berfungsi serupa dengan kapal induk.
 
 
<!----
 
Tak penting untuk diterjemahkan
In the computer game [[Starcraft]], capital ships are considered to be [[Battlecruiser (StarCraft)|Terran Battlecruisers]] or [[Protoss Carriers]].
 
In the computer game series [[Homeworld]], capital ships are classified as producable ships (non-flagships) that are significantly more important and expensive than other, smaller ships, whether in combat or in ship production. Examples are the carrier (mobile base for frigate, fighter, and utility ship production), the shipyard (almost-immobile production facility that can manufacture even the largest ships), and the destroyer, the battlecruiser, and the juggernaught, all formidable anti-capital ship or anti-frigate warships.
 
---->
 
[[bs:Kapitalni brod]]
[[de:Großkampfschiff]]
[[en:Capital ship]]
[[hr:Kapitalni brod]]
[[ja:主力艦]]
[[sh:Kapitalni brod]]
[[sr:Капитални брод]]