Bercham: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: Pekan '''Bercham''' merupakan kawasan petempatan pinggir bandar raya Ipoh, Perak. Bercham berasal dari kawasan perlombongan bijih timah yang berhampiran dengan [[Sungai Kinta...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Pekan '''Bercham''' merupakan kawasan petempatan pinggir bandar raya [[Ipoh]], [[Negeri Perak]]. Bercham berasal dari kawasan perlombongan [[bijih timah]] yang berhampiran dengan [[Sungai Kinta]]. Kawasan ini lebih rata berbanding dengan Ipoh. Di kelilingnya ada bukit-bukit [[batu kapur]].
 
Pekan Bercham terletak berhampiran dengan [[Ipoh]] , pekan [[Tambun]], [[Kampung Tasek]], [[Tasek]],[[ Kawasan Perindustrian Tasek]] [[Kampung Tawas]], [[Kampung Simee]], [[Tiger Lane]], [[Taman Cempaka]], [[Ampang]] dan lain-lainAmpang.
 
Bercham dapat dikatakan sebagai lokasi Ipoh yang baru. Ini kerana pasar raya yang besar-besar terdapat di sini. Antaranya ialah [[Jusco]], [[Tesco]], [[Macro]] , Plaza Kinta dan lain-lain. Bercham juga hanya bersebelahan dengan [[Sunway Tambun]] 'The Lost World' . Pejabat [[Jabatan Pengangkutan Jalan]] (JPJ) juga berhampiran dengan kawasan ini.
 
[[Lebuh rayaLebuhraya Utara -Selatan]] ada susur keluar di sini iaitu di bahagian [[Ipoh Selatan]]. Jadi Bercham menjadi titik masuk dan keluar ke Lebuh raya Utara Selatan.
 
Penduduknya ramai [[orang [[Cina]] . Setelah terbinanya kawasan perumahan, orang [[Melayu]] dan [[India]] juga menghuni di sini.
 
Ekonomi penduduk di sini ialah perniagaan dan perindustrian. Hampir 99 % rumah kedai dan perniagaan dikuasai oleh orang Cina. Ini dapat dikenalpasti dari nama-nama Cina dan tulisan Cina.
 
[[en:Bercham]]
[[Perak]]
{{Perak}}
[[Kategori:Tempat di Perak]]
[[en:Bercham]]