Damar Laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Damar Laut''' merupakan sebuah pekan kecil berhampiran dengan Lumut dan Sitiawan, Perak, Malaysia. Damar Laut terletak di tepi pantai, mengadap ke Selat Dinding da...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Damar Laut''' merupakan sebuah pekan kecil berhampiran dengan [[Lumut]] dan [[Sitiawan]], [[Negeri Perak]], [[Malaysia]]. Damar Laut terletak di tepi pantai, mengadap ke [[Selat Dinding]] dan pulau [[Pulau Pangkor]].
 
[[Pokok Damar|Damar]] ialah nama sejenis [[pokok damar]] yang boleh mengeluarkan getah untuk menampal [[perahu]] bocor. Serbuk damar mestilah dicampur dan digaul dengan minyak tanah, bertukar warna menjadi hitam, likat dan liat, ditampal pada lubang atau selisih papan perahu yang bocor. Selisih papan itu hendaklah diselitkan dengan perca kain terlebih dahulu. Setelah itu, perahu tersebut di'salai' dan dicat.
 
Anda boleh ke Damar Laut menggunakan jalan raya dari [[Sitiawan]] . Boleh juga menaiki [[feri]] dari [[jeti]] [[Lumut]] yang mengambil masa 15 minit.
 
Lokasi yang berhampiran ialah [[Teluk Batek]], [[Sitiawan]], [[Lumut]] dan [[Kampung Tanjung Batu]] dan pangkalan [[Tentera Laut Diraja Malaysia]] ([[TLDM]]) . Di Kampung Tanjung Batu ada kolam ternakan [[udang harimau]] yang diusahakan oleh peternakpenternak [[orang Cina|Cina]].
 
Sebuah hotel terkenal terletak di sini iaitu Swiss Garden Damai Laut Resort.
 
[[Kategori:Perak]]
[[en:Damar Laut]]
{{Perak}}
[[Kategori:Tempat di Perak]]
[[en:Damar Laut]]