Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hang Li Po (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hang Li Po (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
Pada 1981 beliau berkahwin dengan [[Jacqueline Pascarl]] seorang penulis buku rakyat warga Australia .Mereka dikurniakan dua anak iaitu Raja Mohamad Baharuddin (Iddin) dan Raja Shahirah Aishah (Shah). Raja Shahirah (23) berkahwin dengan vokalis kumpulan Love Me Butch, Syarul Reza Abdul Aziz (29 tahun) di masjid terapung [[Masjid Tengku Tengah Zaharah]], [[Kuala Ibai]]. Anaknya itu lulusan [[Universiti Teknologi Mara]] ([[UiTM]]), [[Shah Alam]].Majlis persandingan mereka diadakan di Aryani Resort di [[Merang]], [[Setiu]]. Anaknya bersekolah selama enam tahun di Sekolah Kebangsaan Pusat Chabang Tiga, Kuala Terengganu dengan kawalan ketat Pasukan Gerakan Am (PGA).<ref>[http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0308&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm Anak Raja Bahrin akhirnya bertemu jodoh]</ref>
 
Raja Kamarul Bahrin berkahwin dengan penyanyi jazz Malaysia [[Noryn Aziz]] atau nama sebenarnya 'Norazmahwati binti Abdul Aziz' , lulusan [[UiTM]].
 
==Isu dan kontroversi==
===Pertikaian anak dengan bekas isteri===
Pada 1985, dua anak Raja Kamarul Bahrin dipelihara oleh bekas isterinya ,Jacqueline Pascarl seorang Cina warga Australia . Mereka bercerai pada 1986 .Beliau cuba mendapatkan semula anaknya selama 7 tahun melalui Mahkamah Keluarga Australia pada 1992. Malah hakim Australia melarang membawa anaknya ke masjid atau hampir 100 meter dari masjid.Jacqueline berkahwin lagi dengan wartawan TV, Iain Gillespie pada 1986. Jacqueline telah menghasilkan dua buah buku bertajuk 'Once I was a Princess' dan 'Since I Was a Princess' (2007).
 
Akhirnya Raja Kamarul Bahrin membawa anaknya dengan bot nelayan melalui [[Cape Town]], [[Merauke]], [[Irian Jaya]], [[Sulawesi]], [[Sabah]] dan kembali ke [[Kuala Terengganu]] dengan bantuan Bryan Wickham. Bryan Wickham telah merancang perjalanan darat dan laut selama setahun dan akibatnya merengkok dalam penjara Australia selama setahun. Pada 2006, Shah ada melawat ibunya Jacqueline di Melbourne. Iddin juga bertemu dengan ibunya pada 2006 selepas 14 tahun terpisah.
 
Raja Kamarul Bahrin berkahwin dengan penyanyi jazz Malaysia [[Noryn Aziz]] atau nama sebenarnya 'Norazmahwati binti Abdul Aziz' , lulusan [[UiTM]].
 
===Arkitek terkemuka===