Perangsang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Stimulan'''Perangsang''' (''stimulant'') merupakan salah satu dari jenis [[ubat psikiatrik]].
 
StimulanPerangsang juga sebenarnya boleh didapati daripada badan [[manusia]] itu sendiri. [[Bahan kimia]] ini boleh dihasilkan secara semulajadi dari dalam badan. [[Adrenlina]] ialah salah satu daripada perangsang yang dapat dihasilan dalam badan. Perangsang dapat mengaktifkan jantung supaya menambah kadar denyutannya. Denyutan jantung yang bertambah akan mengepamkan lebih banyak darah keseluruh badan dan dengan itu dapat merangsangkan perasaan pesakit. Contoh perangsang lain ialah seperti [[kokaina]], [[kafeina]] dan [[nikotina]].
 
StimulanPerangsang juga dapat menambahkan kegiatan otak dan badan pesakit. Ubat ini tidak boleh dimakan secara berlebihan. Ini kerana penggunaan ubat ini dalam masa yang lama akan mengakibatkan ketagihan.
[[Adrenlina]] ialah salah satu daripada ubat jenis stimulan yang dapat dihasilan dalam badan. Stimulan dapat mengaktifkan jantung supaya menambah kadar denyutannya. Denyutan jantung yang bertambah akan mengepamkan lebih banyak darah keseluruh badan dan dengan itu dapat merangsangkan perasaan pesakit.
 
[[Kategori:Perangsang]]
Stimulan juga dapat menambahkan kegiatan otak dan badan pesakit. Ubat ini tidak boleh dimakan secara berlebihan. Ini kerana penggunaan ubat ini dalam masa yang lama akan mengakibatkan ketagihan.
[[ar:منشطات]]
 
[[da:Stimulans]]
==Lihat juga==
[[de:Stimulans]]
 
[[et:Stimulant]]
Jenis-jenis lain [[ubat psikiatrik]] ialah:
[[en:Stimulant]]
 
[[es:Estimulante]]
* [[Trankuilizer]]
[[fa:انگیزنده]]
* [[Antidepresen]]
[[fr:Stimulant]]
 
* [[engl:StimulantEstimulantes]]
[[ja:覚醒剤]]
[[nl:Genotmiddel]]
[[pl:Stymulanty]]
[[pt:Estimulante]]
[[sr:Психостимуланси]]
[[fi:Piriste]]