Dato' Bahaman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mentaloon (bincang | sumb.)
Mentaloon (bincang | sumb.)
Baris 12:
Punca utama [[Perang Semantan]] ialah rasa tidak senang orang-orang Besar Pahang terhadap campur tangan British ke atas kawasan mereka. Ketegangan itu bermula pada bulan Disember [[1890]] ketika E.A Wise hendak mendirikan sebuah balai [[polis]] di [[Lubuk Terua]] yang terletak di kawasan Dato' Bahaman, tanpa sebarang perundingan dengannya. Apabila [[Hugh Clifford]], Pemangku [[Residen British]] Pahang, mengetahui hal tersebut, beliau memerintah Sultan Ahmad untuk bertindak. Sultan Pahang yang akur atas arahan British kemudian menitahkan Dato' Bahaman supaya pergi ke [[Pekan]] agar perkara itu dapat disiasat. Oleh sebab Dato' Bahaman enggan ke Pekan, Sultan mengeluarkan surat perintah yang melucutkan pangkat dan tarafnya sebagai Orang Kaya Semantan.
 
Tindakan itu menyakitkan hati Dato' Bahaman yang menganggap Sultan seorang boneka dan pengkhianat yang hanya mementingkan darjat serta pertalian dengan pihak penjajah. Keadaan ini menyebabkan beliau dan pengikut-pengikutnya [[Serangan hendap|menyerang hendap]] C.E.M Deaborough di Sungai Semantan pada [[15 Disember]] [[1891]] ketika beliau menyangka Desborough datang untuk menangkapnya. Dalam serangan tiba-tibahendap itu, pihak Desborough telah kalahdiserang dan dihancurkan. Ada pada mereka yang terlepas, dapat melarikan diri ke bandar [[Temerloh]].
 
Setelah mengetahui peristiwa di Semantan itu, pegawai-pegawai British Pahang menyediakan [[tentera]] untuk melawan pembangkang-pembangkang [[Melayu]]. Ekoran dari itu pada [[21 Disember]] 1891, satu pasukan yang diketuai oleh Clifford dan Tengku Mahmud pergi ke Kampung Kelubi yang merupakan kubu kedua pertahanan Dato' Bahaman. Di sini berlaku sekali lagi pertempuran antara pihak British dengan Dato' Bahaman tetapi pihak British sekali lagi ditewaskan.