Perang Naning: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.134.95.95 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
Mentaloon (bincang | sumb.)
Baris 4:
Pada tahun 1829, pemerintah British di Melaka memaksa [[Naning]] membayar [[cukai tanaman]] sebanyak 1/10 dari hasil perolehan. Ini dikatakan berpunca daripada kejahilan dan kesilapan Gabenor Fullerton dan Lewis, Penguasa Tanah di Melaka pada masa, tentang taraf Naning dan bentuk cukai yang sebenarnya wujud pada masa itu<ref>Mohd Shah bin Mohd Said al-Haj, Tambo Alam Naning, DBP, 2000, ms 458</ref>.
 
Dato' [[Dol Said]] yang ketika itu menjadi Penghulu Naning membantah perintah membayar cukai tersebut. Berikutan itu, pada tanggal 15 July tahun [[1831]], satu pasukan seramai 150 orang askar [[Sepoi]] dengandiketuai duaCaptain buahWyllie meriambersama-sama telahsekutunya dihantarYamtuan olehMuda InggerisRembau untukRaja Ali yang membekalkan 600 orang tentera menyerang Naning bagi cubaan menghapuskan Dato' Dol Said dan pengikutnyapahlawannya. Penyertaan Raja Ali membantu pihak British pada masa itu dianggapkan sebagai satu pengkhianatan besar kedaulatan bangsa Melayu.
 
Dalam Perang Naningserangan pertama yangitu berlangsung selama 18 hari antara [[6pihak Ogos]]British dan [[24 Ogos]] [[1831]], pihak Inggeris inisekutunya telah berjaya ditewaskandipatahkan oleh orangpahlawan-orangpahlawan Naning dibawah pimpinan Dato' Dol Said denganyang terdiri bantuandaripada orangsekutu-orangsekutu Rembautentera dibawahMelayu pimpinanSri SyedMenanti, ShaabanSungai menantuUjong, RajaJohol dan AliMuar. Pihak British mengalami kekalahan yang memalukan.
 
InggerisAkibat tidakkekalahan berpuasteruk hatiyang dengan kekalahandialami merekapenjajah dan kembalisekutunya. menyerangPihak NaningBritish padamembuat bulanperancangan khusus Februarimembabitkan 1832penghantaran denganpasukan tentera yang lebih besar merangkumi 1200 tentera beersenapang dan meriam. Dolpada Saidbulan kehilanganMac ramai1932, orangColonel danHerbert beliaumengetuai serangan ke atas Naning berjaya menewaskan Dol said yang terpaksa berundur ke [[PasirSri Besar]]Menanti. Dalam tempoh empat bulan lepas serangan itu, Naning jatuh ke dalam tangan Inggerispenjajah pada [[15 Jun]] 1832. Naning kemudiannya diletakkan di bawah peraturan [[Negeri-negeri Selat]] pada [[27 Oktober]] 1832.
 
Pasukan penentangan Dato Dol Said tewas di tangan pihak penjajah setelah tidak mendapat sokongan dari sekutu tentera Melayu lain serangan kali kedua itu. Beliau ditangkap di Sri Menanti, kemudian dilepaskan dan diberi habuan pencen oleh pihak British dengan syarat tidak lagi mengetuai pemberontakkan terhadap British.
 
Dol Said meninggal dunia pada 1849 dan disemadikan di Tanah Perkuburan [[Taboh Naning]].
 
== Rujukan ==