Perang Naning: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mentaloon (bincang | sumb.)
Mentaloon (bincang | sumb.)
Baris 8:
Dalam serangan pertama itu pihak British dan sekutunya telah berjaya dipatahkan oleh pahlawan-pahlawan Naning dibawah pimpinan Dato' Dol Said yang terdiri daripada sekutu-sekutu tentera Melayu Sri Menanti, Sungai Ujong, Johol dan Muar. Pihak British mengalami kekalahan yang memalukan.
 
Akibat kekalahan teruk yang dialami penjajah dan sekutunya. Pihak British membuat perancangan khusus membabitkan penghantaran pasukan tentera yang lebih besar merangkumi 1200 tentera beersenapang dan meriam. pada bulan Mac 1932, Colonel Herbert mengetuai serangan ke atas Naning berjaya menewaskan Dol said yang terpaksa berundur ke Sri Menanti. Dalam tempoh empat bulan lepas serangan itu, Naning jatuh ke dalam tangan penjajah pada [[15 Jun]] 1832. Naning kemudiannya diletakkan di bawah peraturan [[Negeri-negeri Selat]] pada [[27 Oktober]] 1832.
 
Pasukan penentangan Dato Dol Said tewas di tangan pihak penjajah setelah tidak mendapat sokongan dari sekutu tentera Melayu lain serangan kali kedua itu. Beliau ditangkap di Sri Menanti, kemudian dilepaskan dan diberi habuan pencen oleh pihak British dengan syarat tidak lagi mengetuai pemberontakkan terhadap British.